Són necessaris els psicòlegs clínics als centres educatius?
L’augment de problemes emocionals entre l’alumnat fa que les veus expertes recomanen aquesta mesura
El 13% de la població infantil pateix problemes emocionals, majoritàriament depressius. La detecció precoç és fonamental, segons les veus expertes, i això passa perquè tots els centres educatius tinguen psicòlegs amb formació educativa i clínica.
Mateu Servera, president de l’Associació Espanyola de Psicologia Clínica Infantojuvenil, ha explicat, en declaracions a À Punt, que hi ha una forta incidència del trastorn de l'atenció emocional i el trastorn del desenvolupament en general. Així mateix, el trastorn de l’espectre autista ha crescut entre un 1% i un 2%.
Internet i les xarxes socials tenen bona part de culpa. Els trastorns de conducta alimentària s'han multiplicat per huit els últims cinc anys. La catedràtica de Tractament Psicològic Infantil de la Universitat Miguel Hernández (UMH), Mireia Orgilés, detalla que la comparació amb les imatges que veuen en xarxes com Instagram, que presenta “una realitat fictícia”, i això afecta l'autoestima i deriva en problemes.
Les veus expertes coincideixen que la detecció precoç pot ajudar a frenar aquest creixement, sobretot tenint en compte que el 35% dels trastorns comencen abans dels catorze anys. Per a detectar-ho és fonamental la implantació de psicòlegs clínics a les escoles.
"Els orientadors escolars realment no són psicòlegs", indica el professor de psicologia de la Universitat del País Basc Ian Onandia, "sinó que molts provenen de la carrera de magisteri i no tenen una formació específica que és fonamental". Al parer seu, és “totalment imprescindible” que hi haja psicòlegs clínics als centres educatius.
La Universitat Miguel Hernández lidera un estudi pioner en què participen 7.000 adolescents d'entre huit i setze anys per a fer una radiografia de la situació mental a Espanya i aportar-hi possibles solucions.