El soroll dels cotxes minva la capacitat d'aprenetatge de la xicalla

Un estudi d'ISGlobal alerta que l'alumnat exposat al soroll del trànsit rodat desenvolupa un 23% menys la memòria

Diversos cotxes en un embús
Diversos cotxes en un embús / Shutterstock

El soroll del trànsit prop dels col·legis té un efecte perjudicial en el desenvolupament de la memòria de treball i la capacitat d'atenció de l'alumnat de primària. És la principal conclusió d'un estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) que publica aquest dijous la revista PloS Medicine.

La investigació, que constata també que els nivells de soroll en el domicili no influeixen en els resultats dels tests per a mesurar el desenvolupament cognitiu, s'ha dut a terme en 38 centres escolars de Barcelona i disposa d'una mostra de 2.680 xiquets i xiquetes d'entre set i deu anys.

Per a avaluar el possible impacte del soroll del trànsit sobre el desenvolupament cognitiu, l'equip científic se centra en dues habilitats que es desenvolupen amb rapidesa en la preadolescència i que són essencials per a aprendre i per al rendiment escolar: la capacitat d'atenció i la memòria de treball. Segons explica, la primera fa possible atendre estímuls específics de manera selectiva o centrar-se en una tasca concreta durant períodes de temps prolongat, mentre que la segona —també anomenada memòria operativa— és el sistema que permet mantindre i manipular informació en períodes curts de temps. Quan, a més, és necessari processar de manera contínua i eficaç la informació emmagatzemada en la memòria de treball es parla de memòria de treball complexa.

El treball de camp de l'estudi publicat ara es dugué a terme entre els anys 2012 i 2013. Durant aquest període, l'alumnat va fer quatre vegades els tests cognitius. En paral·lel, els investigadors mesuraven el soroll tant en l'exterior de les 38 escoles, com als patis i dins de les aules.

Transcorregut un any d'estudi, s'adonaren que la progressió de la memòria de treball, de la memòria de treball complexa i de la capacitat d'atenció era lenta en l'alumnat que assistia a escoles amb més soroll de trànsit. Per exemple, un increment de cinc decibels en els nivells de soroll exterior es traduïa en un desenvolupament de la memòria de treball un 11,4% més lent que la mitjana i en un desenvolupament de la memòria de treball complexa un 23,5% inferior a la mitjana. Així mateix, una exposició a cinc decibels addicionals comportava un desenvolupament de la capacitat d'atenció un 4,8% més lent que la mitjana.

"L'estudi reforça la hipòtesi que la infància és un període vulnerable en el qual estímuls externs com el soroll poden afectar el ràpid procés de desenvolupament cognitiu que té lloc abans de l'adolescència", ha destacat Jordi Sunyer, un dels investigadors que lidera el projecte. Al remat, la recerca amplia l'evidència dels efectes del transport sobre el desenvolupament cognitiu infantil, que fins ara s'havia observat en escoles exposades a soroll d'avions i a contaminació atmosfèrica procedent del trànsit rodat. 

També et pot interessar

stats