Directes
Ara en la televisió
EN DIRECTE
Ara en la ràdio
PODRÍEM FER-HO MILLOR

L'STEPV denunciarà Educació per reobrir escoles sense informes de desinfecció i seguretat estructural

El principal sindicat de l'ensenyament valencià critica que el 90% dels centres encara no té certificats acreditats de neteja per a garantir-ne la salubritat

L'alumnat retorna al CEIP Amparo Alabau d'Alaquàs l'11 de novembre / Rober Solsona (Europa Press)

La comunitat educativa està preocupada per l'estat d'escoles i instituts un mes després de la DANA. Els certificats d’idoneïtat no arriben i l'alumnat continua acudint a classe en molts casos. Per això, l'STEPV-Intersindical Valenciana presentarà denúncies contra la Conselleria d'Educació en Inspecció de Treball per obrir centres educatius sense els informes de neteja, desinfecció i danys estructurals pertinents. Segons els càlculs del principal sindicat de l'ensenyament valencià, que han anunciat este dijous en una roda de premsa, el 90% dels col·legis no té un certificat emés per una empresa acreditada que garantisca que les condicions de salubritat són les idònies.

Tal com ha explicat Joan Miquel Tomàs, representant del comité de salut i seguretat en el treball, molts edificis es queden nets en una primera passada, però com que no se'n fa un seguiment continuen eixint humitats. "És intolerable, encara hi ha centres on vas i veus fongs de tots els colors en les parets" ha lamentat. L'STEPV critica que la majoria dels centres han obert sense certificar que compleix els paràmetres sanitaris, quan "hauria de ser al revés: primer neteges i desinfectes i després obris" ha alertat el portaveu i coordinador d'acció sindical, Marc Candela. El sindicat ha demanat a la Conselleria d'Educació tota la informació disponible sobre les certificacions de neteja i seguretat per a garantir que tant el personal docent com l'alumnat està protegit en els espais escolars i no patirà cap malaltia infecciosa. I si el departament encapçalat per José Antonio Rovira no els la proporciona, el portaran a la Inspecció de Treball. Reclamen conéixer les dates dels documents que demostren que s'han fet les tasques i quan ha tornat a estar operatiu cada centre.

D'una altra banda, la Intersindical Valenciana ha fet balanç sobre la situació general dels centres educatius afectats per la DANA. Segons han detallat en un informe publicat hui, des de l'11 de novembre han visitat 110 escoles i instituts en 28 municipis per a fer-ne una avaluació. Són pràcticament tots els que han patit danys per les inundacions, ja que les circulars procedents de l'administració autonòmica en parlen de 114. El sindicat ha criticat que, mentre que ells han mobilitzat 150 persones, Educació només ha desplegat cinc inspectors per a acudir als municipis que quedaren negats el 29 d'octubre. "Denota l'interés de la Conselleria" ha ironitzat Candela.

Alerten, a més, que en alguns pobles hi ha col·legis que han quedat greument afectats, fins al punt que estan completament inoperatius i hauran de ser enderrocats per complet o rehabilitats en un procés molt llarg. És el cas del CEIP Vicente Blasco Ibáñez d'Alginet, l'IES Alameda i el Conservatori d'Utiel, el CEIP l'Horta de Paiporta i diversos aularis de Catarroja. En estos centres "la reubicació de l’alumnat ha estat complexa i ha requerit una logística difícil que inclou noves rutes d’autobús, aules improvisades, i dispersió del personal docent i no docent" assenyalen en el document.

La plataforma defensora dels treballadors de l'ensenyament denuncia la "resposta lenta, insuficient i mal coordinada" que, a parer d'ells, ha tingut Educació durant la gestió de la crisi. "La manca de recursos assignats evidencia una gestió ineficaç de l'emergència" ha dit Tomàs. També retreuen una "falta de comunicació amb la comunitat educativa, en general des de les institucions", especialment pel que fa a suport psicològic per al personal docent i les famílies. Per tot açò, demanen responsabilitats i han tornat a exigir la dimissió del conseller Rovira.

Plantegen, d'una altra banda, constituir unitats d'emergència educativa per a coordinar respostes en futurs escenaris de crisi, així com "una planificació d'inversions a llarg termini en infraestructures escolars resilients de cara a fenòmens climàtics extrems", com la DANA viscuda fa quatre setmanes. Tampoc descarten organitzar en els pròxims mesos accions reivindicatives visibles, incloent-hi mobilitzacions, per a reclamar més recursos i "un canvi estructural de la gestió educativa".

DANA 2024 Educació

També et pot interessar