Les adjudicacions de docents continuen encallades quan falten deu dies perquè reòbriguen les escoles

Més de 12.000 interins continuen sense plaça assignada, mentre Educació culpa l'anterior govern del Botànic pel caos i els sindicats reclamen compensacions econòmiques i veuen perillar el curs

Docents concentrats davant de la Conselleria d'Educació / À Punt NTC

La Conselleria d'Educació ha publicat aquest dimarts de vesprada una nova correcció d'errades de la llista d'adjudicacions de places d'interins dins del cos de mestres d'infantil i primària, publicada el 10 d'agost passat. La nova llistat conté 16.319 noms amb l'estat en què es troben, siga "adjudicat", "no adjudicat", "ha participat" o "no ha participat". Tanmateix, més de 12.000 docents interins de secundària continuen sense plaça o amb una destinació incorrecta quan només falten deu dies perquè reòbriguen les escoles, després de l'estiu, per al curs 2023-2024. Després del seguit de retards en la publicació de les llistes definitives, la desesperació ha portat alguns docents a plantar-se aquest dimarts a les portes de la seu de la Conselleria a València per a demanar respostes sobre la seua situació particular. El rellotge corre i la incertesa és màxima en la comunitat educativa, perquè l'alumnat ha de tornar a classe el dilluns 11 de setembre. 

Educació assegura que les incidències amb les llistes de secundària estan en vies de resoldre's i les llistes podrien publicar-se d'ací a poc. El nou equip del departament, que lidera José Antonio Rovira (PP), ha insistit a atribuir la situació a "la falta de previsió" de l'anterior executiu del Botànic. O més concretament, a una presumpta falta de planificació respecte del programa informàtic sobre les noves variables que havia de tindre en compte, particularment el pas al cos de secundària d'una part del professorat tècnic d'FP, el col·lectiu que concentra el conflicte d'atribucions. Són un miler de persones, però l'impacte de les errades n'arrossega vora dotze mil més.

"És un problema d'adjudicació informàtica derivat de la falta de planificació de les eines", explica el subdirector general de Personal Docent, José Pascual, que assegura que, si la situació s'haguera planificat "en els passats tres o quatre mesos", el conflicte no s'hauria produït. Educació assegura que l'aplicació informàtica, que és del 1999, està obsoleta i desactualitzada, i que fa tres anys que la Direcció General va advertir de la necessitat d'un sistema més estable i potent.

El PSPV-PSOE ha acusat el conseller José Antonio Rovira de tirar balons fora i de no assumir la responsabilitat. "La realitat és que el Partit Popular s'ha carregat un sistema que en els últims huit anys ha funcionat perfectament. Això no pot quedar-se així", ha explicat la síndica Rebeca Torró, que acusa el govern de Carlos Mazón de posar "en greu perill l'inici escolar" i interpreta el conflicte com un pas més "en el full de ruta per a acabar amb l'accés a l'educació pública i de qualitat a la Comunitat Valenciana".

També CCOO PV veu en risc l'inici del curs escolar. El sindicat considera una "cortina de fum" els "anuncis de bona gestió de l'actual equip contra la descàrrega de responsabilitats en l'anterior equip de la Conselleria" i les acusacions que "la culpa la tenen uns altres". CCOO PV dona per fet que "una gran xifra de centres no començaran amb prou de personal" perquè, segons recorda, en els anys precedents, l'acumulació d'altes a cada inici de curs, ja estava causant incidències.

El sindicat estudia emprendre accions legals per la presumpta vulneració de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic respecte de la temporalitat i les possibles irregularitats en la provisió de places i la falta de transparència en els criteris.

El Sindicat de Treballadors i Treballadores de l'Ensenyament del País Valencià (STEPV), majoritari en el sector, reclamarà a la Conselleria d'Educació que responga als perjuís causats als milers d'afectats per les "nefastes adjudicacions" per al curs 2023-2024. L'STEPV considera un "despropòsit" que encara no haja acabat el procés per a repartir les vacants, allargant "la incertesa i l'estrés per al professorat". Per això exigeix a Educació que responga davant de "tots els perjuís que aquestes inèdites adjudicacions d'inici de curs puguen ocasionar entre el professorat, com dificultats per a trobar allotjament, inversió de temps per a matricular els fills del professorat en cas de canvi de localitat, etc.". "La incertesa per a més de 12.000 persones sobre quin serà el seu lloc de treball pocs dies abans d'iniciar el curs justifica aquesta compensació per part de la Conselleria d'Educació", han agregat en l'ens sindical.

El procediment d'assignació de places, que enguany ha començat amb més retard del que és habitual, ha estat esguitat per un reguer d'errades pràcticament des del principi. L'embolic va esclatar el 10 d'agost, quan es publicaren per primera vegada les llistes amb la distribució de les vacants entre mestres i professors valencians. Ràpidament, saltaren les alarmes per l'allau d'equívocs detectats pels mateixos professionals i els sindicats. Eixien a la llum irregularitats de tota mena, que es multiplicaven en cadena per minuts i han arribat a concernir vora 15.000 professionals. Per exemple, hi havia persones que s'havien endut places a pesar de tindre menys puntuació en la borsa que altres candidats, o d'altres que directament ni hi figuraven. Educació ha hagut de publicar diverses correccions en les llists i encara estan pendents les definitives de cos d'interins.

També et pot interessar

stats