Els tallers mecànics no troben nous treballadors
El baix sou, les jornades intensives i la càrrega de treball fan que el sector no siga atractiu per als joves
Falten mecànics, els tallers no troben mà d'obra amb experiència i tampoc aconsegueixen atraure gent jove, que fuig cap a altres oportunitats laborals en el sector industrial, on cobren més. Es calcula que a Espanya falten al voltant de 2.000 professionals.
Als Tallers Quart, Francisco Sahuquillo conta com busquen mecànic i tenen “vertaders problemes per a encontrar-ne un”, encara que entrevisten candidats, afirmen que costa “una barbaritat”. És el que més se sent als tallers, falta mà d'obra qualificada i han de recórrer a joves sense experiència i formar-los. A més, es queixen del fet que en el moment en què agafen experiència i acaben la formació, se'n van.
En l'Associació Valenciana de Tallers tenen clar el problema: “és una fugida de talents”. Daniel Barcenilla, propietari de Sedauto i membre de l’associació explica quins són els factors de l’abandonament al seu criteri: no aconsegueixen atraure gent jove pels horaris que s'allarguen tot el dia i pels sous, més baixos que en altres sectors, com la fabricació o el manteniment industrial.
Daniel, explica que són dotze pagues, 1.300 euros: “va justet per a mantindre una família. Aleshores, a qualsevol persona que li oferisques 400 euros més i fer jornada contínua, no s'ho pensa i se'n va”.
Els mecànics tenen de mitjana entre quaranta i cinquanta anys. Molts es jubilen i no tenen relleu.
A pesar que el futur elèctric farà desaparéixer o reconvertir-se molts tallers, es calcula que falten 2.000 professionals. Francisco afirma que, tot i que els cotxes elèctrics arribaran, encara tardaran; i que el parc mòbil existent s’haurà de mantindre, raó per la qual “en cinc anys tindrem un problema gran de personal”. Encara hi ha trenta milions de vehicles a Espanya que necessiten manteniment els pròxims anys.