Te’n vas de rebaixes? Coneix els teus drets
L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) recorda que, en rebaixes, baixen els preus, no els drets
Com cada mes de gener, arriben les tradicionals rebaixes que, a diferència del 2021, no estan afectades per les restriccions de moviment. Enguany la temporada de rebaixes de gener i febrer preveu generar 24.850 contractacions a la Comunitat Valenciana, un 8,5% més que l'any passat (malgrat la variant òmicron), segons les previsions d'Adecco, que apunten que aquesta pujada implicaria recuperar els nivells d'abans de la pandèmia.
Les rebaixes són una bona oportunitat per a adquirir productes a bon preu. Una possibilitat que no ens ha de fer perdre de vista que una reducció en el preu del producte no implica renunciar als nostres drets. Per això, i amb l’objectiu d’evitar les compres compulsives o la possible vulneració de drets, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha elaborat una sèrie de consells que cal tindre en compte abans d'eixir de compres.
- Fer llistes del que realment es necessita. Pensar el que ens fa falta abans d'eixir de casa és una bona manera d'evitar compres impulsives.
- Saber que la normativa indica que els productes han d'haver format part de l'oferta habitual de l'establiment durant almenys un mes, i que la qualitat no pot ser diferent de la que tenien abans d'estar rebaixats.
- Comprovar que els objectes rebaixats mantenen el preu original al costat del rebaixat, o bé que s'indica de manera clara el percentatge del descompte.
- Encara que en alguns comerços s'estableixen unes condicions especials per a les compres en rebaixes (sobre les devolucions, l'acceptació del pagament amb targeta…), aquestes han d'estar clarament indicades i en un lloc visible.
- En les compres per internet, encara que el producte estiga rebaixat, el consumidor continua tenint dret a tornar-lo si ho comunica al venedor en els 14 dies posteriors al lliurament.
- Conservar el tiquet o factura simplificada de les compres. No s'ha d'oblidar mai que, si es perd el tiquet, es perd també el dret a canviar, tornar o reclamar després de la compra.
- Si hi ha algun problema i no s'aconsegueix arribar a un acord, cal sol·licitar el full de reclamacions. És important, en la mesura del possible, triar botigues adherides al sistema arbitral de consum, ja que es presten a resoldre les diferències de manera ràpida i gratuïta.
- Recordar que el servei de postvenda i l'aplicació de la garantia són iguals durant les rebaixes o fora d’aquest període. Per cert, des de gener del 2022 la garantia de compra s'amplia de dos a tres anys.