El telèfon 016 contra la violència de gènere: 133.576 trucades a la Comunitat Valenciana en setze anys

En la majoria dels casos la telefonada, que no deixa rastre en la factura telefònica, l’efectua la mateixa víctima

Les víctimes de la violència masclista poden telefonar al 016 de manera gratuïta
Les víctimes de la violència masclista poden telefonar al 016 de manera gratuïta / À Punt NTC

El telèfon 016 contra la violència de gènere compleix aquesta setmana setze anys des que es va posar en marxa, el 4 de setembre del 2007. Des de llavors, ha rebut 1.198.534 trucades, 133.576 de les quals a la Comunitat Valenciana. Per a celebrar l’aniversari, la ministra d'Igualtat en funcions, Irene Montero; la secretària d'estat d'Igualtat i contra la Violència de Gènere, Ángela Rodríguez; i la delegada del govern contra la Violència de Gènere, Victoria Rosell, visiten aquest dimecres les instal·lacions a Madrid.

Segons dades del portal estadístic de la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere, el nombre més gran de telefonades es va registrar el 2022, quan es va superar el llindar de les 100.000; en concret, 102.391; seguit del 2021, amb 87.307, i del 2016, amb 85.318. Per contra, l'any que menys va ser el 2007, el primer que es va posar en marxa, però cal tindre en compte que aquell any només va estar operatiu quatre mesos, de setembre a desembre. En el 2023 se n'han rebut 62.044, per ara.

Per persona que fa la telefonada, en la majoria dels casos és la mateixa víctima la que l'efectua. Així, dels quasi 1,2 milions, 854.548 les va fer la persona afectada, és a dir, un 71,3% del total. Mentrestant, un 24,5% les van fer familiars i un 2,8%, altres persones (33.769). En la resta de casos aquesta dada és desconeguda o no consta.

Per comunitats autònomes, la Comunitat de Madrid és la que ha concentrat el nombre més gran durant aquests anys, amb un total de 269.872, seguida d'Andalusia, amb 199.412; Catalunya, amb 146.067, i la Comunitat Valenciana, amb 133.576. En l'extrem oposat, les que menys n'han rebut són les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, amb menys de 2.000 cadascuna, i La Rioja, amb 6.335.

Des de març del 2021, el 016 atén, a més, consultes en matèria d'altres formes de violència contra la dona. Per correu electrònic es van rebre 78 consultes pertinents en el mes de juliol del 2023: el 87,2% van ser relatives a violència de gènere (parella o exparella) i el 12,8%, a una altra mena de violència contra les dones. Per WhatsApp es van rebre 457 consultes. Així mateix, l’any passat el servei 016 va incorporar un nou canal de comunicació per a consultes, el xat en línia, disponible a través de la pàgina web de la Delegació del Govern contra la Violència de Gènere. 

Una telefonada que no deixa rastre en la factura telefònica

Des que es va posar en funcionament, el 016 no deixa rastre en la factura telefònica. No obstant això, el 2015 i el 2017 la institució del Defensor del Poble va alertar que el seu marcatge sí que continuava en el registre del terminal utilitzat i era necessari esborrar-lo de manera manual. El fabricant espanyol de mòbils BQ va ser el primer que va idear una solució perquè el 016 no deixara empremta en el terminal i es va posar en contacte amb el Ministeri de Sanitat. El govern espanyol va convocar una reunió amb la resta de fabricants, que van implementar una solució el mateix any.  

També et pot interessar

stats