El transport públic de València i l'àrea metropolitana estarà integrat al gener: una única targeta, menys zones i noves tarifes
La Conselleria de Política Territorial anuncia una integració de preus i geogràfica amb menys zones a partir de gener de 2022 per a metro, autobús i Renfe
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Arcadi España, ha anunciat aquest dilluns la modificació de les zones geogràfiques del transport metropolità de València, que passaran de les quatre actuals a dos a partir de gener de 2022. La xarxa integrarà també els serveis de Renfe en el sistema tarifari, per la qual cosa es podrà viatjar en Metrovalencia, Metrobus, Rodalies o l'EMT amb el mateix bitllet. Aquesta unificació comportarà una baixada de preus d'entre l'11 i el 55% en funció del municipi en què es trobe l'usuari, segons ha precisat la Generalitat en una nota de premsa.
La reorganització suposa una inversió de 20 milions d'euros per part de l'Administració valenciana amb l'objectiu d'aconseguir un transport públic "més senzill, més còmode i més econòmic" en favor de la "intermodalitat". Es vol "recuperar el temps perdut" i "fomentar una de les principals palanques de lluita contra el canvi climàtic que és descarbonitzar el transport", ha explicat el conseller España durant un acte celebrat en la futura estació Alacant de la línia 10 de Metrovalencia, que entrarà en funcionament al mes d'abril.
El responsable autonòmic ha destacat la incorporació de Renfe en aquesta integració, "dins del sistema", i ha subratllat que es comptarà amb una targeta per a tot el transport públic. "Volem que l'any que ve siga l'any de l'àrea metropolitana de València, per a poder avançar ja de veritat amb passos significatius", ha afirmat Arcadi España, que ha valorat el "pas més" fet per a aconseguir "la simplificació zonal".
Noves tarifes amb Renfe
Els nous preus que inclouen la xarxa de Renfe seran, en primer lloc, a través del Bo 10 Transbord. El d'una zona costarà 8 euros —davant dels actuals 9 euros i 15,50 euros—, 12 euros el de dues zones —substitueix als de 20,90 euros i 26,90 euros d'ara— i 20 euros per a l'Aeroport —davant del de 26,90 euros en vigor—.
Quant a l'abonament mensual costarà 35 euros una zona i 53 euros dues zones, el mateix que l'aeroport. Actualment, els preus d'aquest abonament mensual oscil·len entre els 45 euros i els 79,10 euros. A més del consegüent benefici econòmic, amb aquests nous títols es fomenta la intermodalitat amb transbord gratuït durant 90 minuts en una zona i 110 en dues.
Menys zones i més flexibles
A partir de gener se substituirà el model de les quatre zones rígides actuals dels principals operadors de transport per dues zones flexibles, i s'introduirà una nova àrea d’encavalcament. D'aquesta manera es difuminaran les fronteres del pla zonal, es facilitarà la mobilitat transversal entre municipis pròxims i es millorarà la mobilitat en tota l'àrea metropolitana. El transbordament entre operadors serà gratuït.
D'aquesta manera, els municipis que eren zona B passaran a ser de l'àrea d’encavalcament A-B i només pagaran per viatjar en una zona. D'altra banda, els municipis que eren zona C i D ara són zona B i pagaran una o dues zones i no tres o quatre, com ocorria abans.
A continuació es poden observar les diferències en la distribució de zones dels mapes antics i nous de Metrovalencia, Metrobus, Rodalies.