Transports impulsa tres viaductes per a recuperar la circulació de Rodalia entre Aldaia i Bunyol
El ministeri “reforça” així el seu compromís per a restablir la línia C3 de Rodalia
El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible avança en els treballs per a recuperar la circulació en la línia C3 de Rodalia de València —la que va quedar més afectada per la dana— i “reforça el seu compromís” per a restablir la circulació entre Aldaia i Bunyol, segons un comunicat del mateix ministeri. Així, en la reunió d’este dimarts, el Consell de Ministres ha pres raó de la declaració d'emergència per la qual s'ha injectat una inversió superior als 28,5 milions d'euros —IVA no inclòs—, destinada a les obres per a reconstruir els ponts del barranc Grande, Xest I i Xest II.
Després de la barrancada, Transports, a través d'Adif, va posar en marxa un pla extraordinari per a la reconstrucció de la línia C3 que va permetre recuperar el trànsit ferroviari abans de Nadal en el trajecte de 9,5 km, des de València fins a Aldaia. Actualment, les obres continuen en la resta de la línia i es treballa en el tram entre Aldaia i Bunyol, de 34 quilòmetres de longitud, per a posar en marxa la plataforma, infraestructura i superestructura de via i les instal·lacions de comunicacions i senyalització, així com la reconstrucció completa dels tres ponts. S'estima que el total de les actuacions d'emergència en la línia C3 del nucli de València superaran els cent milions d'euros sense IVA.
Una vegada conclosa la demolició de les antigues estructures —entre 135 m i 216 m de longitud— així com el desbrossament i l'adequació del terreny, s'avança en l'execució dels fonaments dels dos ponts de Xest, mentre que en el cas del pont del barranc Grande ja estan finalitzades. Posteriorment, es construiran piles, estreps i tauler, per a concloure amb el muntatge de via i instal·lacions.
Per a dur a terme esta actuació, s’han mobilitzat mig centenar de recursos humans i maquinària diversa.
Treballs de recuperació ja realitzats en la línia C3
El departament dirigit per Óscar Puente informa en el comunicat que ja s’han dut a terme les actuacions següents per a recuperar la circulació en la línia C3:
- Neteja i retirada de fang, vehicles, terra, enderrocs, etc.
- Reposició provisional de tancaments i accessos, talussos i canalitzacions afectades, així com neteja de drenatges de la plataforma ferroviària.
- Desmuntatge i retirada de la via, excavació, retirada de balast contaminat, i condicionament, anivellament i compactació de la plataforma.
- Col·locació de manta geotèxtil, subministrament i reg de balast, muntatge de la via alçada prèviament, soldadures, perfilat i anivellament.
- Accions sobre els massissos i pals de catenària danyats.
- Recuperació de l'electrònica dels enclavaments, del cablejat de senyalització, dels circuits de via i de l'equipament de comunicacions i fibra òptica.
- Neteja, reparació d'enllumenat, buidatge d'aigua en passos inferiors de les estacions del trajecte i en passos inferiors de carrers i passarel·les de vianants.
- Renovació total del tram Bunyol-Utiel, adjudicada abans de la dana
A estes obres caldria sumar dos contractes més per al subministrament de material, assistència i consultoria per altres 30,5 milions per a un total d'inversió en este tram de 101,8 milions d'euros.