Transports prorroga un any la gratuïtat de l'AP-7 a la circumval·lació d'Alacant
El Ministeri ha avançat que treballarà enguany en els tràmits per a l’alliberament definitiu
El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha aprovat prorrogar un any la gratuïtat de l'AP-7 a la circumval·lació d'Alacant i ja treballa per a alliberar definitivament l'autopista pels “bons resultats” que s’han vist després de posar en marxa la mesura —activada a mitjan juliol del 2024— per a descongestionar l'A-70 i millorar les condicions de circulació i la seguretat viària.
L'objectiu d’acabar amb el peatge, segons ha anunciat el departament en un comunicat, és promoure que els vehicles pesants deixen de circular per l'A-70, que estava a punt d’arribar a la capacitat màxima, i canvien a l'autopista de circumval·lació “infrautilitzada”. En este sentit, es pretén “millorar el servei i la seguretat viària i reduir les emissions contaminants, fomentant l'ús de les infraestructures existents”.
D'esta manera, la bonificació del 100% del peatge s'estén així fins al 15 de febrer del 2026 i el Ministeri confirma que enguany treballarà en els tràmits “per a l'alliberament definitiu”.
Reducció dels embossos i de la contaminació
Des del departament que lidera Óscar Puente subratllen que en els primers cinc mesos de gratuïtat d’este tram de l'AP-7 s'ha fet una anàlisi del trànsit que confirma els “beneficis” de la mesura per a descongestionar l'A-70. A més, s'ha constatat una reducció del trànsit “gens menyspreable” i s'ha evidenciat una “notable millora” de la situació de saturació.
Per exemple, a la tardor, entre setembre i novembre del 2024, els embossos s’han reduït entre el 19% i el 34 % en hores de congestió lleu i entre el 18 i el 43% en les de greu. Així mateix, s'ha duplicat la demanda de trànsit de l'AP-7, que manté un nivell de servei “òptim” i, a més, han baixat els temps de recorregut per l'alçament de barreres.
A més, els informes mostren que la descongestió de l'A-70 s'ha traduït en una “reducció significativa” dels consums de combustibles i, per tant, d'emissions de CO₂ i contaminants, que es quantifica en el 14% en sentit creixent-sud i en el 24% en el decreixent-nord.