Els triangles de senyalització deixaran de ser obligatoris en autopistes i autovies dissabte
Des de l'1 de gener del 2026 serà obligatori portar en el vehicle el dispositiu lluminós V-16
A partir de l'1 de juliol ja no serà obligatori col·locar els triangles de senyalització de perill en autopistes i autovies en cas d'accident o avaria, una mesura que pretén disminuir les morts per atropellament en aquestes carreteres.
Sí que haurà de continuar usant-se aquest dispositiu en vies convencionals, segons una instrucció publicada aquest dijous per la Direcció General de Trànsit (DGT).
Trànsit justifica la decisió en l'elevat nombre de persones mortes en autopistes i autovies en els últims anys: la mitjana de vianants morts atropellats després de baixar del vehicle en l'últim lustre ha sigut de 22 persones.
L'exempció quedarà sense efecte l'1 de gener del 2026, data en la qual ja serà obligatori per a tots els conductors portar en el vehicle el senyal lluminós V-16, que substituirà de manera definitiva els triangles, ha informat Trànsit.
Països com el Regne Unit ja han eliminat l'ús del triangle i altres estan estudiant implantar també aquesta mesura.
La DGT recorda que les autopistes i les autovies registren una alta intensitat de trànsit i elevada velocitat i assenyala que les dades posen de manifest que transitar pel voral, intentar reparar una avaria o, fins i tot, la col·locació i posterior retirada dels triangles, incrementen notablement el risc d'atropellament.
"Tenint en compte que la col·locació dels triangles de presenyalització de perill no resulta factible en autopistes i autovies per comprometre greument la seguretat de les persones, en haver de transitar a peu per la calçada, s'eximeix la col·locació i, per tant, no serà motiu de denúncia exclusivament en aquestes vies ràpides", assenyala.