Tristor, por o ira: les emocions que genera la desinformació sobre la dana en xarxes

Un estudi de la Universitat Politècnica de València conclou que X i TikTok produeixen emocions diferents segons les característiques de cada xarxa

La desinformació genera emocions diferents segons la xarxa social estudiada

Un estudi dirigit per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha aconseguit identificar un fenomen poc investigat: com que hi ha xarxes socials diferents, cadascuna genera emocions diferents. Els investigadors, després d'analitzar centenars de missatges en X i en TikTok, afirmen que la desinformació sobre la dana en X s'associa principalment amb la tristesa i la por, mentre que en TikTok es vincula més amb la ira i el fàstic.

"En X, com que majoritàriament es publica contingut textual, els usuaris han d'interpretar la informació, la qual cosa afavoreix una resposta emocional més introspectiva, en la qual s'elaboren narratives que ressalten tragèdies i fets negatius d'una manera més pausada, desencadenant sentiments de tristesa i por. En canvi, TikTok, que integra elements visuals i auditius, ofereix una experiència multisensorial que produeix respostes immediates i més intenses", han explicat els investigadors, que han arribat a la conclusió que les emocions reactives i viscerals que genera TikTok se centren en la ira i el disgust.

Són algunes de les dades que extrauen de l'estudi Patrons emocionals divergents en la desinformació en les xarxes socials. Una anàlisi de tweets i tiktoks sobre la dana a València dirigit per Iván Arcos i Paolo Rosso, investigadors de la Universitat Politècnica de València, i Ramón Salaverría, de l'Escola de Comunicació de la Universitat de Navarra.

La música dramàtica, les variacions tonals i els efectes visuals de la xarxa social xinesa actuen com a catalitzadors que disparen les emocions menys meditades. A més, el públic de TikTok "acostumat a continguts dinàmics i de ràpida successió, tendeixen a processar la informació de forma més immediata, fet que contribueix a la polarització emocional enfront de la desinformació", conclouen Rosso i Arcos, que desenvolupen la seua tasca al centre d'investigació PRHLT.

L'estudi, desenvolupat en el marc de l'Iberian Digital Media Observatory i publicat en la Conferència d'Intel·ligència Artificial ICAART-2025, s'ha dut a terme després d'analitzar la difusió de desinformació en estes dos xarxes socials durant la dana de València del 29 d'octubre. Per a assolir l'objectiu del projecte, es van analitzar els patrons emocionals i lingüístics de 650 publicacions d'X i TikTok.

També et pot interessar

stats