Tristor, por o ira: les emocions que genera la desinformació sobre la dana en xarxes
Un estudi de la Universitat Politècnica de València conclou que X i TikTok produeixen emocions diferents segons les característiques de cada xarxa
Un estudi dirigit per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha aconseguit identificar un fenomen poc investigat: com que hi ha xarxes socials diferents, cadascuna genera emocions diferents. Els investigadors, després d'analitzar centenars de missatges en X i en TikTok, afirmen que la desinformació sobre la dana en X s'associa principalment amb la tristesa i la por, mentre que en TikTok es vincula més amb la ira i el fàstic.
"En X, com que majoritàriament es publica contingut textual, els usuaris han d'interpretar la informació, la qual cosa afavoreix una resposta emocional més introspectiva, en la qual s'elaboren narratives que ressalten tragèdies i fets negatius d'una manera més pausada, desencadenant sentiments de tristesa i por. En canvi, TikTok, que integra elements visuals i auditius, ofereix una experiència multisensorial que produeix respostes immediates i més intenses", han explicat els investigadors, que han arribat a la conclusió que les emocions reactives i viscerals que genera TikTok se centren en la ira i el disgust.
Són algunes de les dades que extrauen de l'estudi Patrons emocionals divergents en la desinformació en les xarxes socials. Una anàlisi de tweets i tiktoks sobre la dana a València dirigit per Iván Arcos i Paolo Rosso, investigadors de la Universitat Politècnica de València, i Ramón Salaverría, de l'Escola de Comunicació de la Universitat de Navarra.
La música dramàtica, les variacions tonals i els efectes visuals de la xarxa social xinesa actuen com a catalitzadors que disparen les emocions menys meditades. A més, el públic de TikTok "acostumat a continguts dinàmics i de ràpida successió, tendeixen a processar la informació de forma més immediata, fet que contribueix a la polarització emocional enfront de la desinformació", conclouen Rosso i Arcos, que desenvolupen la seua tasca al centre d'investigació PRHLT.
L'estudi, desenvolupat en el marc de l'Iberian Digital Media Observatory i publicat en la Conferència d'Intel·ligència Artificial ICAART-2025, s'ha dut a terme després d'analitzar la difusió de desinformació en estes dos xarxes socials durant la dana de València del 29 d'octubre. Per a assolir l'objectiu del projecte, es van analitzar els patrons emocionals i lingüístics de 650 publicacions d'X i TikTok.