Directes
Ara en la televisió
MERIDIÀ ZERO

El TSJCV anul·la diversos punts de l'ordenança que regula els VTC de València

Anul·la l'obligatorietat que els vehicles hagen de contractar-se amb almenys una hora d'antelació o la prohibició d'estacionament en aeroports, centres comercials i altres punts de concentració

Sentència en favor de les VTC

La secció quarta de la sala contenciosa administrativa del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha anul·lat diversos apartats de l'ordenança de l'Ajuntament de València que regula els vehicles de turisme amb conductor (VTC). Els magistrats, en concret, deixen sense efecte diversos apartats de l'article 53 bis de l'Ordenança de Mobilitat després d'estimar dos recursos interposats contra la norma per algunes empreses del sector i la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC).

La sala aplica en totes dues resolucions, datades el 24 de març, la seua pròpia jurisprudència –ja es va pronunciar en els mateixos termes en relació amb una ordenança municipal d'Elx–, així com l'establida sobre aquest tema el febrer del 2023 pel Tribunal Suprem. Entre altres restriccions, anul·la l'obligatorietat que els vehicles VTC hagen de contractar-se amb almenys una hora d'antelació a la prestació de servei, la prohibició d'estacionament en aeroports, centres comercials i altres llocs de gran concentració i generació de demanda de serveis de transport i la prohibició de la captació de clientela mitjançant geolocalització.

En el cas del recurs presentat per les empreses, la sala estima en part les seues al·legacions i anul·la, en concret, l'apartat 2 lletres a), b), c), d), e) i f) de l'art. 53 bis de l'ordenança, mantenint la validesa de la resta d'aquesta. La sentència puntualitza que les administracions poden imposar obligacions als operadors econòmics que afecten el lliure exercici de l'activitat econòmica sense que per aquest motiu s'infringisca la Constitució o la normativa comunitària sobre lliure competència i unitat de mercat.

Sobre l'obligatorietat de contractar amb una hora d'antelació, la resolució recorda jurisprudència prèvia sobre la qüestió en la qual es raona en relació amb un interval de temps fins i tot menor de trenta minuts entre la contractació telemàtica i l'efectiva prestació del servei que constitueix "una molt notable limitació per a l'exercici d'aquesta activitat empresarial, capaç de desanimar l'usuari per a la utilització d'aquest servei". "Ni tan sols s'accepta que aquesta exigència siga necessària i adequada per a la consecució de la fi d'interés general que es persegueix com preservar el règim de precontratació i evitar el frau", agrega.

Preval el dret de les persones consumidores

En relació amb l'obligació d'estacionament en aparcaments sense possibilitat en la via pública quan no es preste un servei, es justificaria la mesura per a evitar la congestió del trànsit i la contaminació mediambiental, "no obstant això, sent incerta la consecució de tals objectius sense provança sobre aquest tema ha de prevaldre el dret dels consumidors, en incrementar-se els temps d'espera per als clients de VTC enfront dels taxistes als quals se'ls permet circular sense passatgers per a captar clients, sense importar en aquest cas el risc de contaminació i densificació del trànsit".

D'altra banda, la sentència –contra la qual cap recurs– recorda que la disposició addicional primera del decret llei 4/2019 no habilita les entitats locals per a establir aquest tipus de limitació.

Quant a l'aparcament en una distància inferior a 300 metres des de determinats llocs de concentració i generació de demanda de serveis de transport de persones viatgeres, addueix que aquesta interdicció "no sols va més enllà del que es preveu en l'art. 5.2 del Decret llei 4/2019, de 29 de març, que es refereix a la prohibició d'estacionar en tals llocs però sense estendre-la d'una manera tan desproporcionada fins als 300 metres, fent impossible la captació de clientela en tals llocs públics, sinó que a més suposa una important restricció d'espai d'aparcament lliure o la dificultat d'identificar les zones o llocs en els quals resulta possible l'aparcament, la qual cosa resulta contrari a les finalitats d'interés general preteses a través del condicionament impugnat".

Els taxistes anuncien que recorreran la decisió del tribunal valencià, com també ho farà l'Ajuntament de València.

València