El TSJCV fixa que el valencià i el castellà han de guardar una "proporció raonable" en l'educació plurilingüe

En totes les seues resolucions, el tribunal descarta que l'actuació administrativa haja vulnerat aquest dret dels pares a triar la llengua vehicular

Un aula valenciana, en arxiu
Un aula valenciana, en arxiu / À Punt NTC

El Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV) ha dictat cinc sentències en què estableix que el valencià i el castellà han de tindre una “proporció raonable” en l'educació pública a la Comunitat Valenciana, amb un equilibri tant durant el temps lectiu com en el repartiment entre les assignatures troncals.

L'alt tribunal valencià ha pres en consideració el context socioeducatiu i demolingüístic, amb la finalitat de garantir que tot l'alumnat aconseguisca la competència en comunicació lingüística en ambdues llengües.

En els cinc casos analitzats, els recurrents sostenien que existia una discriminació cap al castellà i una vulneració del dret constitucional dels pares i mares a triar la llengua vehicular en què volen que els seus fills siguen educats, fent referència als articles 14 i 27 de la Constitució. En totes les seues resolucions, el tribunal descarta que l'actuació administrativa haja vulnerat aquest dret.

Per tant, els magistrats han confirmat les resolucions de la Generalitat, que aprovaven els projectes lingüístics dels CEIP Villar Palasí (València) i Vicenta Ruso de Santa Pola (Alacant), mentre que han declarat nuls les relatives a altres dos, els CEIP Joaquín Muñoz (Torís) i Beata Inés (Benigànim), tots dos a la província de València.

En un cinqué procediment, la sala ha validat el repartiment curricular entre les dues llengües en un centre escolar concertat d'Elda, encara que ha estimat parcialment el recurs perquè no s'han adoptat mesures per a l'alumnat amb dificultats en l'aprenentatge d'idiomes o d'incorporació tardana al sistema educatiu valencià.

Les cinc sentències dictades coincideixen que la distribució de les dues llengües oficials en els projectes lingüístics de cada centre ha de respectar “criteris de proporcionalitat i equilibri”. Igualment, els plans han de tindre en compte el context de llengua materna o majoritària dels alumnes, pares i docents en el qual es desenvolupen.

També et pot interessar

stats