Un any de la tragèdia del Nazmiye Ana, amb la investigació encara oberta
L'Autoritat Portuària de Castelló ha retut aquest dissabte homenatge a les víctimes del vaixell i als col·lectius que es van implicar en l'accident, que va provocar la mort de dues persones
Tal dia com hui fa un any bolcava el vaixell Nazmiye Ana al moll de la Ceràmica del port de Castelló quan feia operacions de càrrega de contenidors. A causa de l'accident, dues persones, un mariner i un estibador, van perdre la vida, i una altra va resultar ferida greu.
Per això, l'Autoritat Portuària de Castelló ha retut homenatge aquest dissabte a les víctimes de la tragèdia i als més de 150 professionals d'institucions, organismes, administracions, empreses i ONG que van participar en les tasques de rescat durant els 42 dies en què es van prolongar.
La plaça de la Mar del Grau de Castelló ha acollit la celebració de l'acte simbòlic a les 10:30, durant el qual la família de l'estibador de 36 anys de Castelló que va perdre la vida, David Camañes, ha descobert la placa en el seu honor i ha depositat unes flors. A banda del minut de silenci, també s'ha volgut recordar l'altra víctima mortal, un mariner de nacionalitat índia de 22 anys, i els dos estibadors ferits, un de gravetat que ha estat present en l'acte i de qui els seus companys han valorat la seua "força, tenacitat i esperit de lluita".
Amb aquest homenatge, el port de Castelló espera tancar este episodi, però sense oblidar les víctimes d'aquesta tragèdia.
Onze persones investigades, però cap detenció
Encara que la investigació per a determinar les raons per les quals va bolcar el Nazmiye Ana va començar el mateix dia de l'accident, un any després encara no té resolució judicial.
Es tracta d'un procediment complex en què s'investiguen dos delictes d'homicidi per imprudència, un de lesions per imprudència, un delicte de danys i onze persones (huit de la tripulació i tres treballadors d'una empresa que presta servei al recinte portuari).
La magistrada del jutjat número 3 de Castelló ha prorrogat la instrucció sis mesos més, fins al desembre. Durant aquest temps, les parts han d'estudiar l'informe tècnic de la Comissió d'Investigacions d'Accidents Marítims del Ministeri, la qual no té validesa judicial, però aporta conclusions que podrien ser determinants.
Segons l'informe, el vaixell va bolcar perquè el pla de càrrega, que es va canviar en diferents ocasions, no era correcte i va deixar la nau en una situació inestable. També detalla que ni tripulants ni estibadors van interrompre la càrrega, tot i que amb el penúltim contenidor el vaixell ja es va escorar.
Així mateix, destaquen que l'embarcació no estava autoritzada per a portar contenidors a la coberta, que el capità i el primer oficial no tenien experiència en càrregues tan complexes i que el vaixell no tenia mitjans per a mesurar els paràmetres d'estabilitat.
De moment, l'únic responsable penal és el capità del Nazmiye Ana, que va fugir el passat mes de març i sobre qui la Interpol ha decretat una orde de crida i cerca.