Un jutjat de València reconeix el dret d'un xiquet autista a tindre el seu assistent en classe

La família del menor, que cursava tercer d'infantil, va presentar un recurs contra la decisió del centre públic d'impedir l'acompanyament de l'assistent contractat pels pares

Una aula d'infantil d'un col·legi
Una aula d'infantil d'un col·legi / EFE

Un jutjat contenciós administratiu de València ha reconegut el dret d'un xiquet amb autisme greu a assistir a classe acompanyat del seu assistent, en contra del criteri del centre, que ho havia prohibit expressament.

Segons consta en la sentència, el tribunal conclou que s'ha vulnerat el dret fonamental del menor, que cursava tercer d'infantil en un centre públic, a la igualtat en l'accés a l'educació.

La família del menor va presentar un recurs contenciós administratiu contra la decisió del centre, de la Conselleria d'Educació, d'impedir l'acompanyament.

La sentència posa de relleu el que hi ha estipulat en la convenció sobre els drets de les persones amb discapacitat, de 13 de desembre del 2006, ratificada per Espanya el 2008, que "parteix com a principi de la necessitat de promoure i protegir els drets humans de totes les persones amb discapacitat, incloses aquelles que necessiten un suport més intens".

L'estimació del recurs és parcial i no es condemna en costes l'administració, que encara pot recórrer contra este pronunciament.

El menor es comunica amb l'assistent fent ús d'una tauleta digital

El menor està diagnosticat amb trastorn de l'espectre autista en grau 3, amb deterioració del llenguatge, de manera que es comunica habitualment amb l'assistent fent ús d'una tauleta. Al xiquet l'han valorat en situació de gran dependència tant especialistes sanitaris com de la Conselleria d'Educació.

L'assistent està contractat pels pares perquè estiga al costat d'ell durant tota la jornada escolar i li done suport. Esta assistència és essencial, segons van fer constar els progenitors, per a "fer possible la regulació conductual davant de la incomprensió de l'entorn derivada de l'autisme, la interacció social entre els seus iguals i altre professorat i la comunicació".

Segons l'advocada Sandra Casas, que ha representat els pares en esta causa, el que és realment transcendent de la sentència és que "es reconeix que la figura de l'assistent personal és un dret fonamental per a l'accés a l'educació i que amb la prohibició del col·legi a deixar-lo entrar s'ha vulnerat el seu dret a l'educació inclusiva".

També et pot interessar

stats