Un projecte col·laboratiu ajuda a actuar contra els discursos d’odi a les aules
El Centre Cultural Islàmic de València adverteix que les aules dels centres escolars "s'estan polaritzant de manera alarmant"
El projecte “Diàleg, educació i respecte a l’aula, el camí cap a una Europa plural i democràtica” proporciona eines pedagògiques al professorat per a detectar i actuar contra els discursos d’odi a les aules. És una iniciativa en què han col·laborat diverses organitzacions europees, entre altres el Centre Cultural Islàmic de València (CCIV). L’objectiu final és generar una xarxa estable de treball intersectorial, multicultural i multiconfessional per a potenciar la diversitat i la convivència pacífica a les classes.
La iniciativa busca el foment de la solidaritat entre companys a les aules, però també fora, creant un sentiment de respecte i suport. Per això és clau superar les barreres culturals, religioses i socials, defén el Centre Cultural Islàmic, que aquest dilluns ha presentat els resultats del projecte a La Nau de València.
El treball sorgeix, expliquen en el CCIV, davant del "perillós augment" de les ideologies de l'odi després de les gravíssimes crisis que han assotat el món en els últims anys en àmbits diversos, generades, entre altres causes, per l'esclat de conflictes que han causat importants moviments migratoris, el Brexit i la pandèmia de covid-19.
Les aules dels centres escolars "s'estan polaritzant de manera alarmant" amb un creixement de la marginació i radicalització violenta dels estudiants. Aquestes conductes generen unes barreres educatives que "solen conduir de manera inexorable al fracàs educatiu, no aconseguint titulacions superiors i relegant-los a una marginalitat que en facilita l'exclusió".
Per a aconseguir aquests objectius, aquesta xarxa està desenvolupant una guia metodològica per tal de gestionar la diversitat en classe a través del lideratge compartit, que formarà el docent sobre com detectar les ideologies de l'odi a l'aula i combatre-les, per mitjà d'actituds, unitats didàctiques i dinàmiques.
També materials educatius per a fomentar la diversitat i un manual de bones pràctiques per tal de gestionar la diversitat en activitats extraescolars.