Un projecte converteix adolescents en professors de xarxes i internet per als jubilats
L'objectiu és que els joves es posen en el paper del docent i que els majors eviten l'exclusió digital.
El projecte educatiu Connecta majors - connecta Joves, de la fundació Balia, converteix adolescents en professors de tecnologia i informàtica per a majors amb ganes d'aprendre a manejar l'ordinador i els telèfons intel·ligents. Un projecte amb un objectiu doble: que els joves es posen en el paper del docent i que els estudiants veterans, molts d'ells jubilats, socialitzen i eviten l'exclusió.
La iniciativa, que ha sigut guardonada amb un dels premis Miguel Hernández del Ministeri d'Educació als millors projectes d'educació per a persones adultes, compta actualment amb més d'un centenar de joves, estudiants de Secundària i Batxillerat, reclutats per a impartir classes a uns 600 majors en diversos centres de Madrid.
"El projecte també canvia la visió que tenen els majors dels xavals", subratlla la cap d'activitats extraescolars del centre, Maite García Osa, que fa huit anys que aposta per aquesta iniciativa que també transforma els adolescents en millors alumnes després de posar-se en la pell del professor.
Clases de WhatsApp i Youtube
Una de les classes és sobre l'ús de la xarxa social WhatsApp, i el jove explica com silenciar les notificacions en el mòbil o com es canvia el fons de pantalla. "Ells es porten millor que nosaltres", admet Claudia, de 14 anys i estudiant de 3r d'ESO al matí, mentre que a la vesprada ensenya Youtube als majors. Entre els seus alumnes es troba Ángel Nieto, de 77 anys, que es passa la classe prenent notes, atentament, en una llibreta, i veient tutorials en vídeo sobre com tallar pernil serrà.
"Són de l'edat de la meua neta major, però és molt bonic", afirma Carmen, de 69 anys, després de la classe de Youtube. "Repeteixen les coses 20 vegades, et donen confiança i mai es cabregen", apunta Emilio, de 68 anys, taxista jubilat que va començar de zero en això de la informàtica. Quan finalitzen els cursos, que solen tindre una durada trimestral, tots els alumnes coincideixen que volen aprendre'n més.