Un de cada quatre alumnes percep l'existència de l'assetjament escolar en les aules

Aquest dimarts se celebra el Dia Mundial contra l'Assetjament Escolar per a conscienciar els xiquets i xiquetes de tot el món sobre el risc d'aquesta xacra

Imatge d'arxiu d'un alumne en el passadís d'una escola
Imatge d'arxiu d'un alumne en el passadís d'una escola / Shutterstock

El 24,4% de l’alumnat a Espanya va percebre durant el curs 2021-2022 que existia assetjament escolar a la seua classe, una xifra que segueix per davall de la de 2019, prèvia a la pandèmia, que se situava en el 34,1%. Així ho reflecteix el quart informe sobre assetjament escolar La opinión de los estudiantes, de la Fundació Mutua Madrileña i la Fundació ANAR, que s'ha realitzat gràcies als 691 tallers que totes dues institucions han impartit en 301 centres educatius repartits per cinc comunitats autònomes (Comunitat de Madrid, Comunitat Valenciana, Castella i Lleó, Illes Balears i Illes Canàries).

Aquest dimarts, 2 de maig, se celebra el Dia Mundial contra l'Assetjament Escolar per a conscienciar els xiquets i xiquetes de tot el món sobre el risc d'aquesta xacra, així com per a buscar solucions a aquest problema.

L’informe conclou que l'assetjament escolar "està canviant des de l'aturada escolar per la pandèmia". Així, el tipus d'assetjament escolar més comú en l'últim curs van ser els insults, malnoms i burles (89,5%), mentre que la resta de maneres de fer mal a la víctima es van reduir. 

La majoria d'enquestats pensa que l'assetjament escolar afecta una sola persona (51,3%) i que la víctima ho pateix des de fa més d'un any. Entre els motius pels quals es produeix l'assetjament escolar destaquen l'aspecte físic de la víctima (56,5%) i les coses que fa o diu (53,6%). Menys freqüent, però també destacable, són les bones notes (20,7%) o el fet que l'agressor siga conflictiu (20,2%).

En referència als agressors, l'estudi destaca que en el 72,6% dels casos l'agressió es du a terme entre diverses persones. Un increment que s'ha registrat en els últims anys i que ja arriba a tres de cada quatre casos d'assetjament escolar detectats en aquest informe.

Creix amb força el ciberassetjament a través d'Instagram i Tiktok

Quant al ciberassetjament, l'informe revela que "la percepció de la incidència baixa", ja que un 8,2% pensa que algú de la seua classe n'és víctima. Les situacions de ciberassetjament afecten majoritàriament una única persona.

La novetat en aquest terreny és que, si bé WhatsApp continua sent el mitjà principal pel qual es produeix el ciberassetjament (66,9%), entren en escena amb força altres xarxes socials no esmentades en enquestes anteriors com són Instagram (53,1%) i TikTok (48,6%). L'alumnat de primària també esmenta els jocs en línia, Twitch i Facebook com a mitjans en què es produeix l'assetjament.

També et pot interessar

stats