Un terç de les bicicletes i patinets que circulen a València han comés alguna infracció
L'ús d'auriculars és la infracció més comuna entre els vehicles sotmesos a control en l'última campanya de la Policia Local de la ciutat
La Policia Local de València ha fet més de 300 controls de bicicletes i vehicles de mobilitat personal (VMP) en el marc de la campanya desenvolupada entre els dies 11 i 28 de febrer. Com a novetat, s'ha utilitzat d'un dinamòmetre per a mesurar la seua potència i velocitat.
En concret, s'han fet 308 controls: s'han inspeccionat 3.226 vehicles, dels quals 602 eren bicicletes i 2.624 VMP. S'ha detectat que el 34% dels vehicles controlats han comés alguna infracció —1.089 sancions en total—, la qual cosa suposa un percentatge similar al de l'any passat, que va ser del 30%.
Segons el regidor de Mobilitat, Jesús Carbonell, l'objectiu d'esta acció "és contribuir a reduir la sinistralitat viària en general i, en particular, la produïda per esta classe de vehicles".
L'edil ha assenyalat que, per a la campanya actual, s'ha comptat amb un estudi previ de les dades del 2024, en què s'ha comprovat que "la lesivitat ha disminuït de manera sensible fins al 77,5%, la qual cosa demostra el bon resultat que té el treball de la Policia Local en este camp i l'efecte dissuasiu del nou dinamòmetre, la novetat d'esta edició". Es tracta d'un aparell de mesurament, en funcionament des de juliol del 2024, que ha permés traure de la via pública els VMP de major potència a l'establida que no reuneixen les condicions tècniques per a circular.
L'ús d'auriculars, la infracció més comuna
S'ha detectat que la infracció més freqüent, coincidint amb altres edicions, és circular amb auriculars, amb 467 casos. La segona és la circulació sense casc de protecció en VMP de tipus B, amb 261 sancions, i la tercera és el trànsit per la vorera, amb 63 casos. A prop es troba la infracció d'excedir les característiques tècniques d'un VMP, amb 61 infraccions.
Així mateix, l'ús del telèfon mòbil, el transport indegut d'altres persones, la conducció temerària o no tindre més de setze anys són altres de les infraccions que s'han detectat durant els controls. Altres conclusions de l'informe mostren que, de les 1.089 sancions, únicament 16 han sigut per circular per zones prohibides com carrers per a vianants, voreres o calçades a més de 30 km/h.
Es mantenen els sinistres dels patinets i disminueixen els de les bicicletes
En els últims quatre anys s'han duplicat els sinistres vials de vehicles de mobilitat personal, passant dels 414 registrats el 2020 a 1.034 el 2024. Segons es constata en l'estudi previ a esta campanya, l'increment d'accidents de VMP s'ha estabilitzat entre 2023 i 2024. S'ha passat de 1.003 a 1.034 accidents, la qual cosa suposa un increment de 31, enfront de la comparativa amb l'evolució entre 2020 i 2021 que mostra un augment de 235. També en els anys posteriors es van registrar creixements. Entre 2021 i 2022 va ser de 176 sinistres vials i entre els anys 2022 i 2023 de 178.
En canvi, quant als accidents amb bicicletes implicades, s'ha produït un descens en els últims dos anys, en passar de 576 el 2022 a 504 el 2024. No obstant això, l'evolució entre 2020 i 2024 registra un increment de 87 sinistres.