Caos a l'estació de l'AVE a València: més de 9.000 passatgers afectats per una incidència en ple diumenge electoral
La inundació d'un túnel obliga a tallar la connexió d'alta velocitat amb Madrid, mentre creix la indignació entre els viatgers per por de no poder votar i cinquanta tècnics d'Adif treballen per a resoldre la incidència
El caos s'ha apoderat de l'estació de l'AVE a València aquest diumenge, en plena celebració de les eleccions generals del 23J. Una incidència a les instal·lacions del túnel de Sant Isidre, per on discorre l'alta velocitat, ha obligat a suspendre la circulació de trens d'entrada i eixida a Joaquim Sorolla des de primera hora del matí. Afecta una desena de combois de llarga distància, la majoria destinació o origen Madrid, segons les xifres que confirma la delegada del govern espanyol, Pilar Bernabé.
Renfe ha quantificat en més de 5.000 els viatgers damnificats per la situació, xifra que ascendeix als 9.000 afectats amb els més de 4.000 passatgers d'Ouigo, que ha procedit a reembossar el bitllet i a donar una compensació del 200%, i una xifra encara per concretar dels d'Iryo.
Centenars de persones estan atrapades a l'estació ubicada al carrer de Sant Vicent Màrtir i moltes altres no poden accedir a la capital valenciana. La por s'ha escampat perquè no saben si podran arribar a temps al col·legi electoral que tenen assignat per a poder votar.
La representant governamental a la Comunitat Valenciana ha insistit que treballen a marxes forçades "per a poder solucionar l'avaria" i reprendre el trànsit, i "ser efectius amb les alternatives" perquè tot el món puga arribar a la destinació desitjada. Per a això, Adif està mobilitzant "tots els mitjans i efectius" disponibles, habilitant autobusos i convocant maquinistes i trens de Renfe per tal d'aprofitar la via convencional, que no està afectada per la incidència, i emprendre rutes paral·leles que permeten traslladar els passatgers. A més, l'operador d'infraestructures ferroviàries ha desplegat un contingent de cinquanta professionals per a treballar en el túnel, ha precisat en una compareixença pública passades les 2 del migdia el director general de Conservació i Manteniment, Ángel Contreras.
Huitanta centímetres d'aigua damunt del carril
Tot s'ha iniciat cap a les 4 de la matinada, quan s'ha originat un incendi en una arqueta pròxima a l'estació, al pou de bombes del túnel del canal d'accés en alta velocitat a la capital. Un dispositiu de bombers s'ha traslladat ràpidament per a actuar contra el foc, que ha cremat i ha inutilitzat les bombes d'aigua. El fum que s'ha generat i la quantitat d'aigua emprada per a extingir les flames han negat el conducte, que no s'ha pogut desaiguar i ha arribat a acumular huitanta centímetres de líquid damunt del carril, ha precisat el responsable d'Adif. Per això, ha calgut parar el pas dels trens. En concret, s'ha tallat el trànsit ferroviari entre la bifurcació del carrer de Xàtiva i l'estació València Joaquim Sorolla (ample estàndard), cosa que impossibilita l'entrada i eixida de cap comboi. Contreras ha assenyalat que tant la fallada del sistema de bombeig com l'aparició del foc es deu a causes desconegudes, que estan investigant.
La incidència afecta tots els operadors, Renfe, Ouigo i Iryo. Fins ara s'ha confirmat que almenys hi ha nou trens de llarga distància atrapats. Dos cobrien el trajecte Madrid-València i no han arribat a la destinació final: un AVLO s'ha quedat parat a Requena, al passatge del qual l'han transportat a la capital valenciana, i un Ouigo a Conca, que ja va cap a Madrid. A més, hi ha un altre AVE afectat que anava de València a Sevilla. Altres AVE que connecten la Comunitat Valenciana amb Madrid no han pogut eixir de l'estació.
Adif assegura que fan tots els possibles perquè la incidència quede resolta com més prompte millor. Equips de l'entitat pública ferroviària treballen en alternatives per a extraure l'aigua que nega el túnel. La principal línia d'actuació ha arribat poc després de les 12:00 hores amb la col·locació d'una bomba auxiliar autònoma que permetrà evacuar l'aigua acumulada en el túnel. Les tasques no són fàcils i de moment no hi ha cap previsió del temps que tardarà a solucionar-se l'avaria. "En el moment en què aconseguim fer funcionar la bomba, podrem estimar quan es normalitzarà la situació", ha assenyalat Contreras.
El directiu d'Adif ha justificat la tardança de les actuacions en les dificultats afegides que han comportat les mides reduïdes del pou on estan els sistemes de bombeig, que només permeten espai per a quatre tècnics, així com la declaració de l'incendi mateix. El foc ha generat una "concentració important" de diòxid de carboni a la zona. "L'atmosfera és complicada per a treballar", ha apuntat Contreras, que ha confirmat que ja han pogut accedir a la zona.
Preocupació entre els passatgers per no poder votar
Un equip desplaçat d'À Punt a l'estació de Joaquim Sorolla ha comprovat l'ambient de tensió que es respirava per la coincidència amb les eleccions generals. Entre els passatgers atrapats a València s'ha escampat la preocupació de no arribar a temps de votar aquest diumenge.
El gestor d'infraestructures fèrries ha establit un pla de transport amb transbord per carretera entre l'estació de València Joaquim Sorolla i Requena per als AVE de llarga distància Castelló de la Plana - Puerta de Atocha, València - Madrid Chamartín, i València - Sevilla Santa Justa, i l'AVLO Madrid Chamartín - València.
A més, Renfe Viatgers ha habilitat un servei de llançadora en doble composició de Castelló de la Plana a València i Albacete per via convencional, on es farà el transbordament via AVE fins a Madrid Chamartín. Addicionalment, ubica passatgers en trens de mitjana distància de València a Alacant, i des d'allí en AVE fins a Madrid.
La principal empresa ferroviària d'Espanya ha precisat que ja han pogut donar solució alternativa a més de 5.000 passatgers afectats, mentre continuen plantificant-ne per a la resta, a l'espera que Adif resolga la incidència. A més, ha oferit col·laboració a Ouigo i Iryo, que han suspés completament el servei, per a traslladar els viatgers que s'han quedat penjats. A més, Ouigo ha deixat clar que reemborsarà el 100% del bitllet als viatgers afectats per aquesta incidència.
De Joaquim Sorolla ja han eixit cinc autocars que transportaran a Requena part del passatge afectat perquè hi puguen agafar l'AVE cap a Madrid. A un altre grup, que havia quedat atrapat en un AVE en direcció a Madrid a les 6 del matí, l'han canviat a un Intercity per a cobrir el trajecte, ja que aquest comboi circula per una altra via que no passa per la infraestructura inundada. També han partit combois amb destinació a Albacete, estació en què connectaran amb l'AVE a la capital espanyola.
Les persones afectades per la suspensió dels trens s'han queixat de la poca informació que han rebut de les administracions i, davant de la falta de respostes, molts s'han organitzat per a buscar alternatives de transport amb les quals poder arribar a la destinació respectiva. L'objectiu de la majoria és poder votar a temps. Alguns han comprat bitllet d'avió com a alternativa per a assegurar-se arribar al col·legi electoral abans que tanquen, a les 20:00 hores. A les 10 del matí ja no quedava cap vol disponible i inclús faltaven cotxes de lloguer.
Diversos dirigents del PP, entre ells el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i el cap de llista al Congrés per València, Esteban González Pons, han demanat al govern espanyol que done solucions i garantisca tant l'accés com l'eixida a la capital valenciana per a assegurar que tota la ciutadania podrà exercir el dret a sufragi.