Una jornada històrica: més de cinc hores sense llum a la Comunitat Valenciana

L'electricitat s'ha perdut per causes encara desconegudes, i ha afectat connexions ferroviàries i aèries i l'activitat comercial

Un jove s'il·lumina amb el telèfon després de l'apagada elèctrica
Un jove s'il·lumina amb el telèfon després de l'apagada elèctrica / Biel Aliño / Efe

Jornada històrica este dilluns, en què la Comunitat Valenciana i bona part d'Espanya —tret de les illes, Ceuta i Melilla—, Portugal, Andorra i el sud de França han quedat sorpreses per una apagada elèctrica massiva, que ha causat molts problemes en el transport i ha trastocat l'activitat normal de la població i de les empreses. 

A les 12:21 hores s’ha paralitzat pràcticament tot el país, amb comerços, garatges i carrers sense llum. Esta fallada ha deixat sense funcionament semàfors, datàfons i ascensors, i també trens i altres mitjans de transport, on han quedat moltíssimes persones atrapades, que han evacuat els serveis d’emergències. 

Red Eléctrica Española (REE), empresa gestora del sistema elèctric, ha assegurat que s’ha registrat una oscil·lació molt forta del flux de potència de xarxes. A les 14:30 hores calculava que el sistema necessitaria de sis a deu hores per a recuperar completament el servei. Les Balears, les Canàries, Ceuta i Melilla s'han salvat de l'apagada perquè el seu subministrament procedeix de sistemes elèctrics independents del peninsular.

Així, les quinze comunitats autònomes afectades han començat a recuperar-se d'esta incidència de manera gradual, de la qual encara es desconeixen les causes. El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha informat poc abans de les 21:00 hores que l'electricitat ja ha tornat a 350 subestacions de tot Espanya, de 680 que té la xarxa elèctrica. Això suposa que la tensió ha tornat al 51% del territori.

Les primeres comunitats autònomes que han recuperat l'electricitat han sigut Catalunya, el País Basc i Andalusia, ja que des de França i el Marroc s'ha propagat tensió cap a estes zones.

El president del govern, Pedro Sánchez, ha assegurat al voltant de les 18:00 hores que no descarta “cap hipòtesi” sobre la causa i ha subratllat que el més important era “tornar l'electricitat a casa nostra”. En una compareixença a La Moncloa, després de presidir la reunió extraordinària del Consell de Seguretat Nacional, ha destacat que “no hi ha problemes de seguretat” ni de subministrament als hospitals, i ha demanat als ciutadans que facen un ús responsable del telèfon mòbil.

30.000 evacuats dels trens

El succés ha deixat un total de 116 trens de mitjana i llarga distància aturats, cosa que ha afectat de 30.000 a 35.000 persones. De fet, a hores d'ara hi ha 26 combois pendents d'evacuar, catorze dels quals corresponen a la línia Madrid-Sevilla i huit més a l’enllaç Madrid-Barcelona.

El Ministeri de Transports ha confirmat que Adif mantindrà obertes esta nit les estacions d'Atocha i Chamartín (totes dos, a Madrid), Sants (Barcelona), Bilbao, València, Sevilla, Còrdova, Saragossa, Valladolid, Màlaga i Pamplona, entre d'altres.

A més, els bitllets de tota la xarxa de Rodalia de Renfe seran gratuïts este dilluns, quan es recupere la circulació, i demà, dimarts.

La incidència ha afectat el 50% del trànsit aeri

Esta caiguda a zero del subministrament elèctric també ha afectat el transport aeri, que s’ha restringit entre un 20% i un 50%. Aena ha assegurat que alguns vols s’han endarrerit. Per contra, als ports impera la normalitat, ja que la majoria tenen grups electrògens amb combustible.

Així mateix, les operadores de telefonia treballen per restablir amb la màxima celeritat el servei de telefonia mòbil i internet, i han engegat tant bateries com generadors elèctrics per intentar mantindre la cobertura.

A Portugal, afectada per l’apagada, vora 300.000 usuaris dels dos milions que té el sistema elèctric portugués, ja disposaven de subministrament d'energia en caure la nit d'este dilluns.

L’última fallada, fa quatre anys

L’última fallada elèctrica a Espanya va ser el 24 de juliol del 2021, quan una avaria en una línia de molt alta tensió de 400.000 volts de REE va deixar sense llum centenars de milers de llars en diverses comunitats autònomes. Aquella apagada va ser conseqüència d’un incident amb un hidroavió, que va generar un problema en la xarxa francesa.

Abans, el 4 de novembre del 2006, vora deu milions de persones en nou països europeus, entre altres Espanya, van quedar afectats per una avaria elèctrica, que va afectar particularment França. Amb anterioritat, el 14 d'octubre del 1987, una explosió a la central elèctrica de Sentmenat (Barcelona) va deixar més de huit milions de persones sense electricitat durant tres hores en diverses zones d’Espanya, incloent-hi la Comunitat Valenciana.

Amb tot, el director de Serveis a l'Operació de Red Eléctrica, Eduardo Prieto, ha assegurat este dilluns que "mai havia ocorregut una crisi d'esta gravetat".

També et pot interessar

stats