Una manifestació multitudinària torna a rebutjar l'ampliació nord del port de València
Els treballadors del port se sumen a esta tercera mobilització, assegurant que és innecessària i hi ha espai de sobra amb el port actual
Associacions veïnals, organitzacions sindicals, entitats ecologistes i fins i tot treballadors del port de València han eixit al carrer este divendres per a clamar contra l'ampliació nord del port, "un error en temps de crisi econòmica i d'emergència climàtica". Convocada per la Comissió Ciutat-Port, integrada per quasi 200 entitats, la protesta ha partit des del passeig de l'Albereda de València amb pancartes amb lemes com "No a l'ampliació del port", "El litoral per al poble, no per als especuladors", "Emergència climàtica, ara!" o "Dret a respirar aire net".
Es tracta de la tercera manifestació que se celebra a València en contra d'esta ampliació portuària, després de les d'octubre del 2021 i juny del 2023, cadascuna de les quals ha congregat a unes 10.000 persones, si bé s'espera que esta siga la més nombrosa, segons fonts de l'organització. Defenen que l'actual infraestructura té prou capacitat per a operar durant els pròxims quinze anys i rebutgen una obra amb una gran afectació mediambiental i paisatgística.
Pau Monasterio, d'Ecologistes en Acció de València, ha explicat que demanen "posar mesures a llarg termini que siguen beneficioses per a totes, com pot ser enderrocar el dic nord, que restauraria l'arena a les platges del Sud, o desfer la ZAL i recuperar la Punta, per a fer eixa connexió més natural entre l'Albufera i la ciutat".
Entre els assistents també hi havia càrrecs de Compromís, com Vicent Marzà, Enric Morera o Àgueda Micó, que han mostrat el suport de la coalició a la demanda de paralització d'unes obres que suposaran "la desaparició de l'Albufera i de part de les nostres platges, a més de posar en perill la salut i el benestar de la ciutadania", segons han dit.
Més de 300 treballadors afectats
Julián Pérez, president del comité d'empresa de la Terminal Pública de l'Ampliació Sud, ha assegurat que més de 300 treballadors als quals representa —contractats, subcontractats i personal de plantilla principal— es veuran directament afectats. "El volum de la nostra terminal es veurà reduït a la meitat", ja que l'objectiu és "traspassar tota la mercaderia de MSC a l'ampliació nord, quan actualment se li està donant servei a la terminal pública de l'ampliació sud", ha dit. Este procés suposarà "l'automatització i reconversió industrial que pretén l'autoritat portuària".
Pérez explica que l'obra no es realitza per "atraure nou trànsit" de vaixells, sinó "per a acontentar una companyia". Pel que fa a volum de treball, tampoc la veu justificada. "No és necessària per al servei que ja s'està prestant. Hi ha espai de sobra amb el port que tenim", ha afirmat. Segons ha dit, l'obra pública "no compleix els paràmetres que ells buscaven als seus propis estudis per justificar-la".
Veus de la comissió alerten d'un "efecte Castor"
Antonio Montiel, membre de l'equip jurídic de la comissió en nom de Per l'Horta, s'ha mostrat "molt preocupat" perquè l'autoritat portuària "no assumeix" que el procés de l'ampliació està en mig d'un procediment judicial, amb un recurs contenciós administratiu en marxa contra l'aprovació del projecte i la seua licitació. Ha alertat que, en cas de continuar endavant, es podria provocar "un efecte Castor", on la ciutadania "pagaria la mala gestió" de l'autoritat portuària.
Montiel ha afirmat que els membres del Consell d'Administració tindrien una responsabilitat personal si voten a favor de la licitació, "que després podria ser tombada pels tribunals". "La societat valenciana no es pot permetre indemnitzar empreses fruit d'un error de l'autoritat portuària", ha dit.
De fet, els mateixos treballadors indiquen que "hi ha port per als pròxims quinze anys sense necessitat de cap ampliació, bastaria simplement amb aplicar criteris de racionalitat en la gestió i explotació de la molla", ha afegit Montiel.