Una pacient denuncia que el centre de salut de Catarroja la va obligar a parlar en castellà

La víctima afirma haver-se sentit "humiliada i amenaçada" tant per la doctora com per la coordinadora del centre 

Imatge d'arxiu d'una consulta mèdica
Imatge d'arxiu d'una consulta mèdica / Stock-Asso (Shutterstock)

Una veïna de Catarroja (Horta Sud) ha denunciat en Plataforma per la Llengua que una metgessa del municipi la va discriminar per parlar valencià en consulta, i que la coordinadora del centre la va pressionar perquè s’expressara en castellà. La víctima ha interposat una reclamació, i l’entitat assegura que en fiscalitzarà el procés i vetlarà perquè l’administració investigue els fets i “responga de forma contundent a la discriminació”. 

Els fets van passar el 2 d’octubre a Catarroja, quan la denunciant va anar a urgències perquè tenia un refredat fort. La víctima ha declarat que, mentre s'explicava, la doctora la va tallar i li va exigir que ho fera en castellà. Segons un comunicat de Plataforma per la Llengua, la voluntat de la pacient de mantenir la seua llengua va fer que la metgessa li diguera que no la podria atendre i va negar-se a tramitar-ne la baixa laboral si no es canviava al castellà.  

Just després d’aquests fets, la coordinadora del centre mèdic va entrar a la consulta. Va donar la raó a la metgessa i va obligar la pacient a canviar de llengua. Arran d’aquesta exigència, la denunciant conta que va discutir amb la coordinadora per a defensar que tenia dret a ser atesa en valencià, i això la va fer sentir “humiliada i amenaçada”. L’entitat valenciana ha contactat amb el centre per mitjà d'una carta amb l’objectiu de fer-los arribar els fets i saber quina és la seua versió. En l'escrit, Plataforma per la Llengua aprofita per a recordar que s’han de garantir els drets lingüístics dels usuaris. 

L'ONG considera que aquestes discriminacions vulneren la legalitat i, en concret, els drets lingüístics de la ciutadania valencianoparlant. Segons la Llei d'ús i ensenyament del valencià, els ciutadans tenen dret d'expressar-se en valencià sense ser discriminats per raons lingüístiques. A més, l'article 9 de l'Estatut d'Autonomia determina que la ciutadania valenciana té dret a dirigir-se a l'administració autonòmica en qualsevol de les dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua. 

Plataforma per la Llengua constata que en només un any les queixes per discriminació lingüística en l’àmbit sanitari s'han triplicat al País Valencià. Per a l’entitat, això s’explica per un augment de la consciència lingüística dels pacients, però també per la falta de voluntat d'alguns professionals de fer servir el valencià.  

També et pot interessar

stats