Experts de la UPV insten a agilitzar les instal·lacions de plantes d'energia renovable per a avançar cap a la descarbonització
Advoquen per implementar 4.000 megawatts d’energia fotovoltaica i eòlica fins al 2030
Agilitzar l'autoconsum, elaborar mapes d'impacte territorial o evitar que els preus dels vehicles elèctrics siguen una barrera que dissuadisca els interessats a adquirir un vehicle sostenible. Són alguns dels aspectes que recull l'estratègia d'energia per a la Comunitat Valenciana, que han elaborat els experts de la Universitat Politècnica de València (UPV) i que serà la base sobre la qual la Generalitat desplegarà el pla estratègic de transició a les energies renovables.
L'estratègia aporta una visió de la complexitat del procés de descarbonització i recull accions a curt i llarg termini sobre diversos escenaris d'inversió. Un dels més ambiciosos planteja implementar una capacitat de generació fotovoltaica i eòlica de 4.000 megawatts fins al 2030 amb una aportació de vora 300 milions d'euros anuals.
Per al rector de la UPV, José E. Capilla, aquest escenari sembla raonable i molt viable, encara que ha apostat per a anar més enllà i, paral·lelament, per potenciar el sistema valencià d'innovació i investigació associat a aquestes energies. "Podem convertir-nos en referents", ha augurat Capilla.
Per a aconseguir-ho, ha apostat per avançar en els mapes d'impacte territorial de les plantes de renovables, una cosa a la qual ja es va comprometre Puig, i perquè el govern contemple ajudes per a agilitzar les instal·lacions, ja que, segons ha assenyalat, "algunes demandes no s'estan complint".
Central de Cofrents
Un altre dels supòsits que inclou l'informe són les conseqüències de mantindre o no operativa la central nuclear de Cofrents, que ha d'estar tancada el 2030, i com substituir el gas natural per energies netes. "És un assumpte complex", ha reconegut el rector.
Com a balanç, el rector de la UPV ha ressaltat el bon funcionament en els últims mesos de l'autoconsum, ja que "ha superat les expectatives i s'ha vist afavorit pel preu de l'energia".
"Això ens ha conscienciat molt als ciutadans, però segurament des de l'administració es podrien fer més coses perquè siga més fàcil", ha exposat Capilla, per a remarcar que "l'autoconsum no resol tots els problemes com es pensa".
Qui pot tindre un cotxe elèctric? Normalment, les persones amb més nivell de renda, això porta a la resta a recórrer al vehicle usat i té un impacte negatiu en la indústria de l'automòbil
D’altra banda, l'estratègia d'energia per a la Comunitat Valenciana incideix en la substitució del parc automobilístic, una recomanació que també és "complicada" perquè els preus dels vehicles elèctrics suposen una "barrera important" per als consumidors.
"Qui pot tindre un cotxe elèctric? Normalment, les persones amb més nivell de renda, això porta a la resta a recórrer al vehicle usat i té un impacte negatiu en la indústria de l'automòbil. Cal veure quines mesures prendre per a evitar-ho", argumentava el màxim representant de la Politècnica.
La setmana passada, la Generalitat es va comprometre a resoldre, abans del 25 de gener, els 64 expedients pendents sobre renovables que han d'estar enllestits en la data límit establida pel govern.
Segons va apuntar Ximo Puig, a la Comunitat Valenciana s'han presentat 391 expedients sobre renovables que suposen 5.500 megawatts, dels quals hi ha 113 resolts (45 ja autoritzats), 278 en procés d'avaluació per part de les conselleries i 64 pendents que han d'estar enllestits per al 25 de gener.