Les vagues de Ryanair i Easyjet compliquen el trànsit aeri en plena operació eixida

Als aeroports valencians hi haurà un volum de vols semblant al de l’any abans de la pandèmia. Només al d’Alacant-Elx, hi haurà més de 300 vols aquest divendres

Dos avions, d'Easyjet i Ryanair, estacionats en les pistes de l'aeroport d'Alacant, en una imatge d'arxiu
Dos avions, d'Easyjet i Ryanair, estacionats a les pistes de l'aeroport d'Alacant, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

Amb l’inici del juliol, són molts els que emprenen el vol per a disfrutar de les vacances. Els aeroports comencen a convertir-se en formiguers de viatgers i d’avions a la pista. En el Miguel Hernández d'Alacant, per exemple, aquest cap de setmana hi ha previstos quasi la mateixa xifra de vols que en la mateixa data de 2019, l'any abans de la pandèmia.

A aquests moviments, cal afegir una nova jornada de vaga de Ryanair i Easyjet. El personal de les dues companyies estarà de vaga durant tot el cap de setmana. Les dues companyies coincideixen en diverses rutes, la qual cosa pot complicar la reubicació dels passatgers afectats durant eixes jornades.

En el cas de la companyia Ryanair, 2.000 tripulants de cabina estan citats a la parada. Reclamen la creació d'un primer conveni col·lectiu que millore les seues condicions laborals i econòmiques.

Asseguren des dels sindicats que és l'única aerolínia a tot Espanya que no té un conveni col·lectiu. La vaga s'estendrà fins demà dissabte. A l'aeroport Miguel Hernández d'Alacant aquest dijous ja es van produir dos cancel·lacions i almenys 14 retards. A València, almenys cinc vols van operar amb retard.

En el cas d’Easyjet, a més d’aquest divendres i dissabte, la convocatòria de vaga s’estendrà als 3, 15, 16, 17, 29, 30 i 31 de juliol, totes elles dates que coincideixen amb els períodes vacacionals tradicionals del juliol, el primer cap de setmana, l'inici de quinzena i l'últim cap de setmana, dies en què es preveu un major nombre de desplaçaments.

Els aeroports europeus, amb falta de personal

A l'aeroport alacantí, el que més trànsit concentra al territori, hi ha previstos 308 vols per a aquest divendres i 344 per a dissabte. Amb les ganes de viatjar, l'augment del nombre d'operacions és generalitzat. En altres aeroports europeus es dona la circumstància que hi ha companyies que encara no han recuperat el personal que van perdre amb les retallades per la pandèmia. I això està provocant cues de passatgers.

En el cas d’Espanya, el sindicat de pilots descarta que es done aquesta situació. El seu vicepresident, Daniel Escohotado, explicava que el fet d’haver recorregut als expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO) i no als comiats ha permés recuperar el personal d’abans de la pandèmia progressivament.

“El fet de recuperar-los ara, de sobte, aquest estiu ha agafat moltes operadors d’altres països desprevinguts”, aclaria. Les empreses del sector aeri argumenten que no troben personal qualificat perquè bona part d’aquest col·lectiu ha trobat treball en altres sectors. 

També et pot interessar

stats