València inicia una campanya de conscienciació i control de patinets i bicicletes
L'objectiu és frenar l'increment d'accidents dels vehicles de mobilitat personal, que han augmentat a València de 414 el 2020 a 1.034 el 2024
La Policia Local de València llançarà, a partir d'este dilluns 17 de febrer, una campanya de conscienciació i control de vehicles de mobilitat personal, davant de la proliferació de vehicles de mobilitat personal (VMP) i els accidents amb esta clase de transport. L'objectiu, diuen, és conscienciar els usuaris del bon ús per a frenar l'increment d'accidents amb ferits on estan implicats patinets i bicicletes, i alhora conscienciar la resta de conductors de la irrupció d'este nou mitjà de mobilitat a la ciutat de València.
La campanya, que conclourà el divendres 28 de febrer, incidirà en el respecte de les voreres com a espai reservat per als vianants, la utilització correcta dels passos per als vianants, la convivència als carrers per als vianants d'ús compartit, la conducció responsable i sense distraccions i l'ús de cascos de protecció.
Tal com ha detallat el regidor de Seguretat i Mobilitat, Jesús Carbonell, també s'informarà els usuaris de patinets i de bicicletes perquè circulen per les calçades autoritzades i presten l'atenció deguda a la conducció, sense utilitzar auriculars. Els agents de la Policia Local de València vigilaran pel compliment de les característiques tècniques, especialment la de velocitat màxima per disseny dels VMP, i participaran en la investigació de l'ús d'alcohol i drogues en la conducció. Cal recordar que els patinets comercialitzats a partir del 22 de gener d'enguany han de comptar amb un certificat que garantisca que compleixen amb totes les indicacions regulades per la Direcció General de Trànsit (DGT) i que han superat les proves pertinents al laboratori.
L'Ajuntament controlarà igualment que els grups de turistes que es desplacen amb bicicleta o en VMP per la ciutat no siguen superiors a les quinze persones. Així, els agents podran sol·licitar als usuaris el document en el qual les empreses de lloguer els informen per escrit sobre les rutes autoritzades, dels horaris i de quantes limitacions continga l'autorització municipal, així com de les condicions de circulació regulades en l'Ordenança de Mobilitat. La Policia Local sol·licitarà a les empreses de lloguer la corresponent assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els possibles danys i perjuís a tercers a conseqüència de la circulació de VMP i cicles.
Evolució de la sinistralitat 2020-2024
Jesús Carbonell ha fet un recorregut en el temps dels índexs de sinistralitat. Així, en els últims quatre anys s'han duplicat els sinistres viaris de vehicles de mobilitat personal, que han passat dels 414 registrats el 2020 als 1.034 el 2024. Segons es constata en l'estudi previ elaborat en esta campanya, l'increment d'accidents de VMP s'ha estabilitzat entre 2023 i 2024, en què van passar de 1.003 a 1.034, la qual cosa va suposar un increment de 31 sinistres, quan l'evolució entre 2020 i 2021 va ser d'un augment de 235; entre 2021 i 2022 es va registrar un creixement de 176 sinistres viaris i els anys 2022 i 2023 van augmentar en 178.
Quan els accidents en els quals estan implicades bicicletes, tal com es desprén de l'esmentat estudi, hi ha hagut un descens entre els anys 2022 i 2024, en passar de 576 el 2022 a 504 el 2024, fet que ha implicat una disminució de 72 sinistres. L'evolució entre 2020 i 2024 sí que registra un increment de 87 sinistres amb bicicletes involucrades.
Punts negres i índex de lesivitat
Els carrers amb major sinistralitat de VMP i bicicletes el 2024 van ser Guillem de Castro (45); el Jardí del Túria (42); l'avinguda del Port (40); Blasco Ibáñez (39); l’Albereda (39); Primat Reig (36); Constitució (33); Tarongers (31); Germans Machado (30); Doctor Peset Aleixandre (26); Peris i Valero (25); les Tres Creus (25); Sant Vicent Màrtir (22); Ausiàs March (21) i l'avinguda del Cid (21).
L'any 2024, el 35,38% del total de sinistres viaris ocorreguts a la ciutat de València van ser amb ferits. En aquells en els quals una de les unitats implicades era un VMP o bicicleta, este índex s'incrementava fins al 77,08% i 78,17% respectivament. Este fet demostra l'especial vulnerabilitat d'este tipus d'usuaris. Carbonell ha relatat que el nombre de ferits en accidents de VMP el 2022 va ser de 549, el 2023 de 644, i el 2024, de 717. D'altra banda, el nombre de ferits en accidents de bicicletes l'any 2022 va ser de 351, el 2023 de 352 i el 2024, de 350.
En relació amb la vigilància i el control de vehicles de motor com turismes, motocicletes, camions i furgonetes, el regidor Jesús Carbonell ha recordat que “es fan amb caràcter recurrent”. La Policia Local de València ha fet “una inversió important en l'últim any” en la compra de cinemòmetres per a “disposar de radars de velocitat als accessos a la ciutat”.