Directes
Ara en la televisió
VA DE BO
Ara en la ràdio
TERRITORI SONOR (reemissió)

València repensarà els punts amb més siniestralitat de la ciutat: esta és la llista

Un estudi dels encreuaments més conflictius servirà com a punt de partida per a reduir el nombre d'accidents i la gravetat també a altres punts de la ciutat

L'encreuament Gran Via Ferran el Catòlic i Àngel Guimerà / À Punt NTC

València ha realitzat la primera auditoria dels encreuaments i punts urbans que registren una major sinistralitat, amb l'objectiu de detectar les circumstàncies que potencien el major nombre d'incidents, i prendre mesures dirigides a reduir-ne el nombre i la gravetat d'estos. “Fins a la data no s'havia realitzat este tipus d'estudis específics, que són similars als que realitza l'Estat”, ha explicat el regidor de Policia Local i Mobilitat, Jesús Carbonell, qui ha subratllat que l'objectiu d'esta acció “és identificar les deficiències i omissions, alhora que determinar les possibles solucions, a curt i llarg termini”.

El treball dels auditors s'ha basat en les dades sobre sinistralitat de què disposen la Policia Local i el Centre de Gestió de Trànsit, així com un “exhaustiu treball de camp”, tal com ha explicat Carbonell. S'han analitzat els àmbits de la plaça de Saragossa, els trams de l'avinguda Cardenal Benlloch-Blasco Ibáñez i Cardenal Benlloch-avinguda del Port, així com la Gran Via Fernando el Catòlic-Ángel Guimerà.

Els criteris per a triar els enclavaments a auditar han sigut els registres d'accidents significatius des de 2012, els problemes en la interacció entre les persones usuàries més vulnerables (vianants, bicicletes, vehicles de mobilitat personal, VMP...) i la resta dels usuaris de la via (transport públic, vehicles privats...). També s’ha tingut en compte que hi haja hagut reclamacions de millora de la infraestructura per part de la ciutadania, i que les solucions tècniques siguen extrapolables a altres infraestructures assimilables de la ciutat.

La plaça de Saragossa: senyalitzar els carrils de la rotonda

Veure més

En el cas de la plaça de Saragossa, dels accidents amb víctimes que s'han produït durant el període analitzat, en el 46% han estat implicats turismes, en un 26% motocicletes i en un 24% usuaris vulnerables (ciclistes, VMP i vianants). Tal com arreplega l'estudi, una de les majors problemàtiques detectades en esta rotonda semaforitzada amb carril bici són els trenats a l'hora d'eixir de la glorieta cap als ramals, on es generen col·lisions i situacions de perillositat. També s'ha detectat una acumulació de vehicles sobre el carril bici en eixides, on el semàfor queda en ambre per al trànsit a motor i verd per a vianants i ciclistes. Per a millorar la situació en este punt, l'estudi proposa com a solució principal senyalitzar carrils per a canalitzar els moviments dels vehicles i aconseguir un correcte posicionament d'estos.

Unes altres solucions passen per canvis en la regulació semafòrica i xicotetes modificacions de traçat del carril bici per a generar zones d'acumulació i millorar la interferència amb vianants, així com millorar la visibilitat i el ferm en algun punt.

Cardenal Benlloch - Blasco Ibáñez: reconfigurar la rotonda

Veure més

Dels accidents amb víctimes que s'han produït en el tram de l'avinguda Cardenal Benlloch-Blasco Ibáñez durant el període analitzat, en un 49% estan implicats turismes, en un 24% motocicletes i en un 20% usuaris vulnerables (ciclistes, VMP i vianants). Actualment, existeix un model d'encreuament tipus rotonda partida semaforitzada i amb carril bici en els dos eixos de la intersecció, i les majors dificultats es generen en els trenats d'eixida cap als ramals i en les altes velocitats dels automòbils. La proposta de solució implica senyalitzar els carrils i canalitzar els moviments dels vehicles.

També es planteja canviar la configuració de la rotonda partida a una rotonda normal, i segons ha avançat el regidor de Mobilitat, esta mesura s'inclourà en els pressupostos municipals per al pròxim exercici, 2025. De manera paral·lela, també es proposen canvis en la regulació semafòrica, com replicar mitjançant il·luminació i bandes de led en calçada l'estat de semàfors en el pas de vianants de Clariano, reforçar la senyalització del carril bici central, i millorar de la visibilitat mitjançant poda de vegetals i recol·locació d'OPIS.

Cardenal Benlloch - Avinguda del Port: viseres en els semàfors

Veure més

En el tram Cardenal Benlloch - Avinguda del Port, dels accidents amb víctimes que s'han produït en durant el període analitzat, en un 44% estan implicats turismes, en un 29% motocicletes i en un 17% usuaris vulnerables (ciclistes, VMP i vianants).

En este model d'intersecció en creu, un dels majors problemes són les col·lisions entre els vehicles que ajusten la marxa quan el semàfor està en ambre i els que ixen abans d'hora en veure parpellejar el semàfor dels vianants/ciclistes. La proposta de solució consistiria en este cas a evitar la coincidència d'estes fases semafòriques i, també, a col·locar viseres en els semàfors de vianants per a ocultar la fase semafòrica als vehicles.

Un altre conflicte és l'ocupació del carril bici per part dels vehicles que provenen de l'avinguda del Port i van cap a Cardenal Benlloch. Les solucions implicarien canalitzar el gir amb senyalització i millorar la visibilitat de l'encreuament retirant el mobiliari que dificulta veure amb antelació a les persones usuàries del carril bici.

També es generen situacions de perillositat en el gir d'Eduardo Boscá cap a l'avinguda del Port, per la qual cosa es proposa senyalitzar els carrils i marcar l'adreça per a evitar els encreuaments indeguts.

Finalment, es planteja traslladar la marquesina de l'EMT de l'avinguda del Port i augmentar la longitud de parada per a millorar la seguretat per als vianants, evitant així bloquejar el pas de vianants transversal. Les propostes inclouen també estretir els carrils del tram, per a calmar el trànsit i evitar els excessos de velocitat, modificar la senyalització vertical per a aclarir les direccions de cadascun dels carrils (buscant un correcte posicionament dels vehicles), i generar punts d'emmagatzematge de bicis en la infraestructura ciclista.

Gran Via Ferran el Catòlic - Àngel Guimerà: prohibir el gir

Veure més

Dels accidents amb víctimes que s'han produït en la Gran Via Ferran el Catòlic amb Àngel Guimerà durant el període analitzat, en un 36% estan implicats turismes, en un 29% motocicletes, en un 18% autobusos i en un 15% usuaris vulnerables (ciclistes, VMP i vianants).

Atés que un dels accessos a l'estació de Metrovalencia d'Àngel Guimerà –una de les més concorregudes-, es troba en la mitjana enjardinada de la Gran Via, es produeix un flux de vianants gran i constant, que genera situacions de perillositat i atropellaments. Per a solucionar este punt sensible, es proposa executar dos nous passos de vianants (un per sentit) per a alleujar la pressió de l'existent, modificant la regulació semafòrica. Estos passos se situarien a uns 15 metres de l'anterior i alineats amb l'entrada a la boca de metre.

Un altre punt conflictiu és el tram d'Àngel Guimerà situat entre Guillem de Castro i la Gran Via, perquè molts ciclistes i usuaris de VMP utilitzen el carril EMT-Taxi per a incorporar-se a la Gran Via. És un punt on, a més, alguns vehicles realitzen maniobres de gir també cap a la Gran Via des del carril esquerre d'Àngel Guimerà, i acaben creuant-se amb autobusos que realitzen el seu itinerari.

Una proposta de solució per a esta circumstància seria prohibir als vehicles el gir a la dreta per Àngel Guimerà, entre Guillem de Castro i la Gran Via (a excepció de l'EMT i taxis), atés que el gir es pot realitzar pels carrers de Jesús, Gandia, Mestre Palau, Simón Ortiz i Quart. Una altra solució seria crear un carril únic per a tots amb avanç per a bicis per a evitar el trenat; o un ciclocarrer juntament amb el carril EMT-taxi també amb avanç per a bicis.

En esta intersecció es planteja, a més, reforçar la senyalització horitzontal de destí dels carrils per a gir, millorar la visibilitat mitjançant la poda de tanques, calmar el trànsit mitjançant cinemòmetres i instal·lar controls foto-roig per a comprovar el compliment de la detenció de vehicles en els passos de vianants semaforitzats.

Finalment, sobre el carril bici de Fernando el Catòlic, es trasllada la conveniència de reforçar la senyalització ciclista per a alertar sobre la presència de bicicletes i VMP en tot l'ample del carril Bus-bici compartit, en atenció a la Guia de recomanacions per al disseny d'infraestructura ciclista del Ministeri de Transports, i comunicar i donar difusió als itineraris ciclistes alternatius ja existents en l'entorn.

La interrelació dels carrils bici amb els vianants

Finalment, l'auditoria ha fet balanç dels avantatges i inconvenients de la ubicació dels carrils bici prop de les parades d'autobús i proposa, quan el carril discorre per davant de les marquesines, reforçar la senyalització; mentre que quan ho faça per darrere d'estes, es planteja millorar la visibilitat en l'accés per als vianants. Així mateix, s'estudiarà la possibilitat de col·locar semàfors per a ciclistes activats davant la presència d'un autobús detingut o en l'aproximació a parades amb elevada demanda per als vianants.

També s'ha observat que es generen conflictes en el moment en què els vianants han de creuar el carril bici per a accedir als contenidors de residus. Es planteja, en este cas, aconseguir un espai de separació viable entre el carril bici i els contenidors, i senyalitzar passos de vianants transversals prou segurs.

També et pot interessar