Els valencians, els que menys desconnecten digitalment durant les vacances
El dret a la desconnexió digital està reconegut per la llei i vulnerar-lo pot comportar multes de fins als 7.500 euros
Amb l’arribada de l’estiu, molts treballadors i treballadores busquen un respir de les rutines diàries i una oportunitat per a desconnectar de la faena. La desconnexió digital, ja siga en acabar la jornada de treball o durant les vacances estivals, és un dret regulat per la Llei orgànica 3/2018 i refermat per la Llei 10/2021. Tot i això, en plena era de la hiperconnectivitat, la línia entre la vida privada i la laboral es dilueix cada vegada més i, en la pràctica, són molts els que confessen rebre i haver d'atendre telefonades, missatges i correus electrònics de treball fora de l’horari d’oficina. Especialment, els directius i directives.
Així ho revela l’últim informe sobre desconnexió digital d’Infojobs, la plataforma d’ocupació líder a Espanya: dos de cada tres empleats no desconnecten totalment del treball quan finalitza la jornada laboral. D’estos, un de cada tres ho atribueix a tasques pendents que ocupen part del seu pensament, mentre que un 16% afirma estar pendent per si sorgeix alguna cosa que ha de solucionar (encara que si no és immediat ho gestiona l'endemà), i només un 7% declara estar sempre pendent del treball tot i no haver-hi res urgent.
La cosa es complica a mesura que la responsabilitat és major o el càrrec més alt, ja que la desconnexió digital es converteix en un luxe inassolible per a la majoria dels càrrecs intermedis (64%) i per a tres de cada quatre directius, atrapats en una dinàmica d'atenció constant a les demandes laborals. Ací, els que més aconsegueixen desconnectar són els empleats i els especialistes: vora el 50% afirma que no està pendent del treball en el seu temps lliure.
Multes per a les empreses que vulneren este dret
Potser molts d'estos treballadors i empleats públics desconeixen el fet que la llei reconeix el dret a la desconnexió digital amb l'objectiu de garantir el temps de descans, permisos i vacances, així com la intimitat personal i familiar.
Més encara: les empreses que vulneren este dret poden ser multades per Inspecció de Treball amb sancions que van dels 750 fins als 7.500 euros. Ara bé, si l'empresa és reincident, les multes podrien superar els 225.000 euros.
No obstant això, en cas d'emergència o causa de força major, la llei permet que l'empresa contacte amb l'empleat o empleada fora del seu horari laboral fins que se solucione eixe problema. La qüestió, afirmen les veus expertes, és que no està gens clar què és una emergència.
Valencians i andalusos, els que menys desconnecten
Si parem atenció a l'anàlisi detallada per comunitats, els valencians i els andalusos són, un any més, els més workaholics, tot i que a contracor. El 59% dels treballadors de la Comunitat Valenciana afirma no desconnectar totalment del treball en acabar la jornada. A Andalusia, el percentatge baixa només un punt, se situa en el 58%.
A Madrid i Catalunya, el percentatge es redueix fins al 51% i 55%, respectivament.
Home, amb càrrec de responsabilitat i autònom: el perfil que menys desconnecta
En general, els homes desconnecten menys que les dones durant les vacances. Un de cada quatre respon telefonades, missatges o correus electrònics sempre que siga necessari, mentre que este percentatge es redueix fins al 19% en el cas de les dones. No obstant això, quant a connexió esporàdica, hi ha bastants semblances (37% dels homes vs. 38% de les dones).
Així mateix, la falta de desconnexió també està relacionada amb tindre un lloc de responsabilitat. En este sentit, els perfils que menys desconnecten són els de direcció, gerència o consell d'administració (la meitat es connecta sempre que siga necessari fora de l'horari laboral i en vacances) i els càrrecs intermedis (36% i 30%, respectivament).
Més enllà d'això, i pel que fa a l'ocupació, els autònoms són els que s’emporten la pitjor part: nou de cada deu no desconnecten del treball fora de l'horari laboral i la meitat no ho aconsegueix quan està de vacances.
Independentment de l'edat, sentir-se amb l'obligació de respondre i ser part de l'exigència del treball són els dos motius principals per a no desconnectar. Així i tot, és cert que este sentiment és major en aquells amb una edat compresa entre els 35 i els 44 anys (43%).
Al seu torn, els més joves (16-24 anys) senten major necessitat d'estar al dia de tot (26%).
Augmenta la conscienciació sobre la necessitat de desconnectar
D'acord amb les dades de l'informe, els treballadors cada vegada estan més conscienciats sobre la importància de la desconnexió digital. Tot i això, encara hi ha una part important de persones que responen telefonades, missatges o correus.
En paraules de Mónica Pérez, directora de Comunicació i Estudis d’InfoJobs: “La digitalització de l'àmbit laboral ens obliga a plantejar la desconnexió digital com a essencial per al benestar integral dels treballadors i treballadores. Per a això, s'han d'establir pràctiques saludables que permeten als professionals separar adequadament vida laboral i personal. Això implica la gestió del temps de manera efectiva, la priorització del descans i la recuperació”.
En un entorn professional amb bones pràctiques de descans i desconnexió, s'incrementa la motivació, el rendiment i la satisfacció laboral dels empleats
I és que cal desconnectar de la rutina per a poder tornar a connectar.