Els vehicles històrics només podran circular 96 dies a l'any per a no contaminar

El Consell de Ministres aprova el nou reglament per als vehicles matriculats per primera vegada o fabricats fa trenta anys com a mínim, que entrarà en vigor l'1 d'octubre

Mostra de vehicles històrics este setembre a les festes de Vila-real
Mostra de vehicles històrics este setembre a les festes de Vila-real / Ángel Sáez

Els vehicles històrics, aquells matriculats per primera vegada o fabricats fa trenta anys com a mínim sense sotmetre's a canvis fonamentals, podran circular de manera ocasional, no més de 96 dies a l'any, per a minimitzar l'impacte mediambiental i no podran usar-se com a mitjà de transport públic. El Consell de Ministres ha aprovat este dimarts un nou reglament de vehicles històrics que entrarà en vigor l'1 d'octubre i amb el qual s'actualitza l'actual norma amb més de tres dècades d'antiguitat.

El reglament afecta els vehicles de més de trenta anys, els inclosos en l'inventari general de béns mobles del patrimoni històric espanyol i els declarats d'interés cultural o especial. La nova regulació, impulsada pels ministeris d'Interior i d'Indústria i Turisme, té com a objectiu evitar que el tractament normatiu espanyol, desigual respecte a altres països europeus, puga afavorir l'eixida de vehicles històrics a altres llocs fora del territori espanyol.

El nou reglament insta els ajuntaments que establisquen fórmules en les seues ordenances municipals que permeten la circulació als propietaris que fan un ús esporàdic o no habitual dels seus vehicles històrics.

Requisits per a considerar-se vehicle històric

Perquè els vehicles puguen considerar-se històrics, de manera similar a la regulació actual, hauran de complir, almenys, un dels següents requisits: haver sigut fabricat o matriculat per primera vegada fa trenta anys com a mínim, haver deixat de produir-se el seu tipus específic i estar en l'estat original, sense haver sigut sotmés a cap canvi fonamental.

El nou reglament suprimeix la possibilitat que els anomenats vehicles de col·lecció puguen classificar-se com a històrics. A més, es regulen dos nous procediments de classificació dels vehicles històrics: un "abreujat" per a vehicles matriculats a Espanya fa almenys trenta anys, que es troben en circulació i amb la seua ITV en vigor, i un altre per als que no complisquen estos requisits i que serà una mica més complex.

Velocitat limitada i exempts d'ITV amb més de seixanta anys

El nou reglament estableix un límit de velocitat de 80 km/h per als vehicles històrics que per disseny no disposen de cinturons de seguretat en les places davanteres, i prohibeix que en vies interurbanes els menors de 135 cm viatgen en estos vehicles sense cinturó o sense cadireta. A més, eximeix d'ITV periòdica els vehicles històrics amb antiguitat superior a seixanta anys.

Per als ciclomotors classificats com a històrics, l'exempció és total, sense perjudici que, en els dos casos, els propietaris d'estos vehicles tenen la facultat d'optar per les ITV voluntàries.

Destaca la introducció dels Serveis Tècnics de Vehicles Històrics, entitats que avaluaran els vehicles que es pretenguen classificar com a històrics i emetran els informes tècnics i certificats en els casos previstos en el reglament.

També et pot interessar

stats