Directes
Ara en la televisió
LES NOTÍCIES DEL MATÍ
Ara en la ràdio
LES NOTÍCIES DEL MATÍ

EN CONTEXT | Quines lliçons hem aprés cinc anys després de la covid?

Fa un lustre un nou virus desconegut es va detectar a Wuhan i va capgirar el món

Vam eixir millors de la pandèmia de la covid? / À Punt NTC

Han passat cinc anys des de la pandèmia de la covid que va paralitzar tot el món. Però hem aprés res? A continuació, cinc lliçons que caldria no oblidar de cara al futur.

Primera: una amenaça global només pot tindre una resposta global. Un nou virus desconegut apareix a Wuhan. Només se sap que és de tipus coronavirus, que s'estén de pressa, mata, i no té cura. "Tenia una particularitat, la transmissió per asimptomàtics", explica Salvador Peiró, especialista en Medicina Preventiva i Salut Pública.

Per sort, en un mes la reacció no és només xinesa, és global. L’OMS declara l’emergència mundial i avisa: el virus no mira fronteres. En quatre mesos, està en tot el món.

Espanya i altres països declaren l’alarma, però l’OMS marca el pas en mesures i investigació: laboratoris del món sencer poden buscar tractaments i vacunes.

Segona lliçó: la ciència és la resposta. L’avanç científic durant la covid encara impressiona i en huit mesos trauen la primera vacuna. Fa no tant de temps, fabricar la vacuna hauria costat dècades. "Això a la gent li va generar un poc de desconfiança: serà segura o no?", rememora Anna Mateu, cap de redacció de la revista Mètode.

Abans d'acabar el 2020, ja es vacuna de covid als més grans i vulnerables. No havia passat ni un any, però ja havíem passat pel confinament, protecció dels ancians, EPI, mascaretes i fins i tot noves maneres de saludar-se.

Hi ha base científica en les mesures. A Espanya, l’institut Carlos III estima que les mesures i les vacunes salvaren aproximadament 100.000 persones.

Tercera lliçó: el sistema de salut és bàsic. És una idea incontestable després de la pandèmia, ja que el sistema de salut ha de ser àgil i fort. "Literalment estàvem jugant-nos la vida. Hi va haver molts sanitaris que van perdre la vida", expressa Jaime Signes, cap de Pneumologia de l'Hospital Clínic de València.

Detecció i prevenció cobren una especial importància. I l’atenció primària, clau. "Hem d'estar preparats per a una altra situació pareguda a esta", adverteix Signes.

Quarta lliçó: protecció econòmica i laboral. La pandèmia provocà una recessió econòmica sense precedents. Una parada total empresarial i comercial que va deixar a milers sense faena, evidenciant la precarietat.

A casa nostra, el turisme i l'hostaleria van parar per complet. Els ERTO amortiren el colp, però la recuperació depén de mesures supraestatals, com els fons europeus o d’estímul industrial. Al remat, la resposta econòmica també és global.

Quinta lliçó: podria tornar a passar. Ni era la primera pandèmia global, ni serà l’última. Estem ara més preparats per a una catàstrofe mundial, siga mèdica, climàtica o econòmica? "Ha millorat molt la cosa, però no ens salvaríem de tindre una mortalitat considerable", diu Peiró

Perquè la solució: la unitat d’acció, la ciència i l'estratègia, necessiten un món unit i en pau. "Que els Estats Units trenquen relacions amb l'OMS, de cara a futures pandèmies, és un problema gravíssim", conclou Mateu.

Cinc anys després de la covid, no tot el món sembla haver aprés estes cinc lliçons.

Sanitat En context

També et pot interessar