Les zones de baixes emissions no acaben d’arrancar a les principals ciutats valencianes
Havien de començar a funcionar l’1 de gener, però als cinc municipis més poblats de la Comunitat Valenciana encara no s’han posat en marxa
Cap de les cinc ciutats de més de 50.000 habitants amb més població de la Comunitat Valenciana —València, Alacant, Elx, Castelló i Torrent— ha posat en marxa encara les zones de baixes emissions (ZBE) malgrat que la llei de canvi climàtic i transició ecològica estableix l'any 2023 com a data límit perquè comencen a funcionar. A la Comunitat Valenciana hi ha 15 localitats amb més de 50.000 habitants.
Les ZBE són una de les mesures encaminades a reduir les emissions derivades de la mobilitat i, per tant, millorar la qualitat de l’aire a les ciutats, que estableix la norma. Es tracta d’espais que s’han d’implantar obligatòriament en les ciutats de més de 50.000 habitants on està restringit l’accés de determinats vehicles a causa de les seues emissions. Sol ser una zona gran dins de la ciutat, normalment una zona cèntrica, però no ha de ser així necessàriament, cada municipi ha d’establir els límits de la seua ZBE.
També és decisió municipal establir la possibilitat d’accés dels vehicles a la zona de baixes emissions. Per exemple, es pot prohibir per complet l’accés dels més contaminants, o es pot optar per permetre’ls accedir-hi, però sense circular-hi, només per a estacionar en un aparcament públic. Així mateix, cada consistori determinara les sancions per incomplir l’ordenança municipal que regule la seua ZBE.
Com sabré si el meu cotxe pot accedir a una ZBE?
El nivell de contaminació de cada vehicle ve marcat per l’etiqueta mediambiental, un adhesiu que es pot aconseguir en correus i sense el qual no es podrà accedir a les ZBE de cap manera, ja que el sistema de gestió serà incapaç d’identificar quin tipus de cotxe és i, per tant, de determinar quins permisos té. Cada ciutat informarà els conductors i conductores de quines són les restriccions exactes.
Malgrat que a la Comunitat Valenciana no hi ha encara cap zona de baixes emissions activa, a altres ciutats de l’estat espanyol com ara Madrid o Barcelona fa anys que funcionen. En conseqüència, ja és necessari tindre l’etiqueta mediambiental al nostre vehicle si tenim intenció de visitar aquestes ciutats o altres com ara Sevilla, Pontevedra, Pamplona, que les han implantat en 2023.
Els arguments de les grans ciutats valencianes en aquest tema són diversos:
- A València, fonts de la regidoria de Mobilitat Sostenible afirmen que ja s’ha fet una inversió per comprar tots els materials necessaris, com ara càmeres i sensors de contaminació, però que és imprescindible consultar el veïnat abans d’elaborar el projecte. Per tant, ara mateix es troben en la fase de fer-los partícips i escoltar les seues idees sobre la qüestió. D’aquesta manera, fins que no acabe la consulta ciutadana no hi haurà res tancat pel que fa a la delimitació de la ZBE, quins vehicles hi podran circular i quins podran entrar-hi ni tampoc quina serà la quantia de les multes si s’incompleix la normativa.
- En el cas d’Alacant, la zona de baixes emissions entrarà en funcionament en gener del 2024 i durant l’any 2023 s'implantarà i es faran proves, segons informa l’ajuntament a través del seu web. El pla d’implantació d’una ZBE a la capital de l’Alacantí inclourà actuacions i projectes relacionats amb la millora i el canvi de la mobilitat en el centre de la ciutat, fonamentalment de zones per a vianants i regeneracions urbanes com ara la millora de places i espais públics.
- A Elx (Baix Vinalopó) l’ajuntament demanarà aviat una subvenció d’un milió d’euros dels fons europeus next generation per a fomentar la mobilitat verda que, principalment, consisteix a la implantació de la ZBE. D’aquests, fonts del consistori han confirmat que 309.000 aniran destinats a la compra de mesuradors ambientals, però pel que fa a la resta del projecte, encara estan en procés d’elaborar l’ordenança que regularà la gestió de la ZBE. La intenció és començar a implantar-la el 2023, però no hi ha cap termini establert. Tot i això, apunten que encara no es parla de tancaments perquè l’aire de la ciutat és de bona qualitat i, actualment, no és necessari fer-ho.
- El regidor de Mobilitat Sostenible de Castelló de la Plana, Jorge Ribes, ha informat aquest dijous durant el ple municipal que la zona de baixes emissions encara no està regulada i que ni tan sols tenen un projecte redactat, però que han remés una proposta per a obtindre finançament europeu que ha obtingut una de les millors valoracions d’Espanya. Per tant, quan es duga a terme, l’actuació serà finançada en un 90% per la Unió Europea. Quant a les característiques de la futura ZBD ha afirmat que hi podrà accedir qualsevol vehicle de les persones residents, independentment de les seues característiques, així com qualsevol persona que vaja a entrar al centre per a anar a un pàrquing i qualsevol vehicle dirigit al transport de persones amb mobilitat reduïda, taxis o treballadors de la zona. És a dir, pràcticament no es limitarà l'entrada al centre més que per al trànsit de pas.
- Per la seua banda, l’Ajuntament de Torrent (Horta Sud), cinqué municipi amb més població de la Comunitat Valenciana, confirma que també estan treballant per desenvolupar el projecte d’ordenança municipal que regularà la seua ZBE, però encara no tenen una previsió de quan pot començar a funcionar.