A la recerca de l'anunci més masclista de 2022: quatre campanyes nominades

L'anunci de llavar cotxes d'Enerplus, l'Operació Fira del gimnàs Galisport, l'anunci de la Xunta de Galícia i la "caravana de dones" de la discoteca La Vaguada es disputen el premi que concedeix anualment Facua

Les quatre campanyes candidates a l'anunci més masclista de 2022
Les quatre campanyes candidates a l'anunci més masclista de 2022 / Facua

Quatre campanyes de publicitat competiran per tindre el "dubtós honor" d'erigir-se en el pitjor anunci del 2022 en la tretzena edició dels premis atorgats per Facua-Consumidors en Acció a l'espai més masclista de l'any. Aquest dimecres, amb motiu del Dia Internacional de les Dones, han presentat les candidatures entre les quals hauran de triar els socis i simpatitzants de l'associació.

Aquesta vegada la disputa està entre dues campanyes que sexualitzen les dones, una tercera que les culpabilitza de la violència de gènere i una darrera que les ataca si els seus cossos no s'adeqüen als cànons estètics i no són normatius, ha explicat en un comunicat Facua. Les candidates són, en concret, l'anunci de rentar cotxes de la gasolinera Enerplus, un cartell del gimnàs sevillà Galisport, l'anunci contra la violència masclista de la Xunta de Galícia i la "caravana de dones" de la discoteca La Vaguada.

Amb aquesta iniciativa, la plataforma de consumidors vol posar damunt la taula com la publicitat "continua" tractant les dones com a "objectes, reclams per a vendre un producte" i transmeten una idea "encara estereotipada" del que suposa ser una dona, "en la qual se li atribueixen valors que tenen poc o res a veure amb les capacitats i molt amb l'aspecte físic".

Així, Facua ha criticat que l'empresa Enerplus llance el missatge que les dones "són un premi per llavar el cotxe". "Quin millor incentiu que una dona perquè per fi llaves el cotxe, que el tens fet un fàstic? Això degueren pensar els sabudets que van dissenyar aquesta campanya publicitària", argumenta l'entitat.

Publicitat de les gasolineres Enerplus
Publicitat de les gasolineres Enerplus / Facua

Respecte al gimnàs Galisport, l'associació considera que "només vol que vagen a la Fira [d'Abril] els cossos que a ells els agraden", perquè, "que sapiem, 'Operació Fira' hauria de ser passar uns dies agradables amb els teus familiars i amistats menjant, bevent i ballant".

Anunci del gimnàs Galisport
Anunci del gimnàs Galisport / Facua

En tercer lloc, l'argument de Facua per a nominar la campanya de la Xunta de Galícia amb el lema "No hauria de passar, però passa" és que "si eres dona i ixes a córrer de nit en malles la culpa que et passe alguna cosa és teua". Retreu que encara l'any 2022 hi haja una campanya institucional contra la violència de gènere que "continue posant el focus en les víctimes, culpabilitzant-les a elles segons com vestien, per on anaven o què feien".

Campanya de la Xunta de Galícia contra la violència masclista
Campanya de la Xunta de Galícia contra la violència masclista / Facua

Pel que fa al quart anunci candidat, el de la discoteca La Vaguada, l'associació lamenta que l'empresa "volia pujar les dones a la seua 'caravana' i passejar-les com si foren un ramat".

Campanya de la discoteca La Vaguada
Campanya de la discoteca La Vaguada / Facua

Facua, que ha difós el concurs a través de les xarxes socials amb l'etiqueta #ElAnuncioMásMachista, convoca aquests premis des de 2010 per a censurar els greus abusos que es fan en el mercat publicitari i promoure pràctiques responsables de les empreses amb els consumidors. L'any passat, l'anunci guanyador va ser la promoció de les plaques solars de Services Energía, amb un 29% dels vots. En la publicitat es veia una dona en biquini al costat del lema "Ponlas mirando pal sur". Facua va carregar contra l'empresa murciana per promocionar els seus productes "utilitzant, cosificant i mercantilitzant el cos de les dones" i vendre-les a través d'un "símil sexual de com s'han de col·locar les plaques solars".

També et pot interessar

stats