València es consolida com a plató cinematogràfic: "Amb els rodatges comuniquem al món imatges de la ciutat i del nostre estil de vida"
La Ciutat de les Arts i les Ciències, l'Albufera i Ciutat Vella són els espais més demanats per les productores
Cada vegada és més habitual sentir algú a València cridar la paraula "Acció!". I és que el Cap i Casal s'està consolidant com un escenari ideal per a la indústria audiovisual valenciana, però també nacional i estrangera. Fa poc sabíem que la Fundació Visit València, a través de la Film Office, havia atés entre gener i juliol un total de 270 consultes, que finalment s'han materialitzat en 120 produccions.
Ara, el director gerent, Tono Franco, ens explica quins factors hi ha darrere de la fórmula de l'èxit de la ciutat. "L'arquitectura d'avantguarda, els espais culturals i naturals que alberga i les privilegiades condicions meteorològiques són atractius per a la indústria del cinema, però també el fet que tenim una oferta de suport als rodatges que està molt professionalitzada, és a dir, tenim un bon ecosistema d'empreses que fan eixe paper", explica Franco.
"Gràcies als rodatges, la ciutat aconsegueix una alta notorietat", destaca el gerent. Encara que tradicionalment la indústria turística s'ha mantingut al marge del sector audiovisual, la Film Office pretén aprofitar este augment d'activitat audiovisual per a mostrar la bellesa i les bondats de València. "Gràcies als rodatges, podem comunicar al mercat turístic imatges de la ciutat i del nostre estil de vida", destaca.
Els espais més sol·licitats com a plató de cinema són ben icònics, com ara la Ciutat de les Arts i les Ciències, l'Albufera i el centre històric. Però tot depén de quin siga l'objecte de la filmació, que fa que alguns espais siguen més adequats que altres, explica el director gerent de Visit València, una fundació en què participen l'Ajuntament, la Generalitat i la Cambra de Comerç, entre altres entitats.
Este mateix 2024 s'hi han rodat produccions tan destacades com la sèrie Andor, de la saga Star Wars, i en els pròxims mesos s'esperen noves produccions, com la segona temporada de La Ruta, de Borja Soler i la productora Caballo Films, que es rodarà a partir d'octubre i durant nou setmanes a la ciutat, amb un impacte econòmic estimat de tres milions d'euros.
L'evolució de les dades de consultes i rodatges en els últims anys, amb algunes fluctuacions i una lleugera reducció per la pandèmia de covid-19, mostra una activitat constant que previsiblement enguany recupere les xifres més altes registrades el 2019, amb 230 rodatges, segons la projecció basada en les dades acumulades del 2024.
Per al futur, l'encarregat de la Film Office assegura que es pretén posicionar València com una ciutat sostenible. Però, això sí, transmetent "un servei turístic al servei d'una ciutat, i no al revés". "Qualsevol cosa que fem en l'activitat turística ha de millorar la vida dels ciutadans, i l'objectiu de la Film Office és dur negoci a la ciutat, però tenint en compte estos valors", conclou Franco.