Els cotxes 'marca blanca' i la mobilitat compartida marquen el futur pròxim
Els responsables del clúster valencià d'automoció diuen que el que passa en Ford "és un punt d'inflexió sense tornada" i animen les pimes i els proveïdors a diversificar i buscar altres sectors
La preocupació pel futur de la factoria Ford d'Almussafes la pateixen, aquests dies, tant els treballadors d'Almussafes com tot el sector de les empreses auxiliars. Mentre l'empresa i els treballadors parlen que Ford ha anunciat l'eliminació, a partir de gener i sine die, del torn de nit, –que afecta 700 persones–, altres miren més enllà d'aquesta decisió i trauen noves conclusions.
Com ha explicat en el programa A la Ventura Carmen Herrero, professora emèrita de la UA i investigadora de l'IVIE, són moments de canvis importants per al sector automobilístic. Hi ha problemes de components, ben cert, ha dit, "però en vindran altres (problemes) i influenciaran molt el treball, com que farà falta un treballador molt diferent".
Entre els canvis que ha enumerat la investigadora hi ha que "el cotxe elèctric ha vingut per a quedar-se". També les persones estan canviant la seua manera de mobilitat i ha arribat la mobilitat compartida". A més –ha dit–, arribaran els cotxes marca blanca, que les empreses començaran a fabricar, "perquè les marques deixaran de tindre tanta importància i la gent comprarà un cotxe com qui compra una llavadora".
El sector es troba en un punt d'inflexió. S'enfronta a un futur molt prometedor, però també molt complicat perquè pot ser els treballadors que ara té no estan preparats per a fer front als nous canvis.
El cotxe autònom és una altra de les revolucions que ve. "Quan tinguem cotxes autònoms, el conductor no serà necessari i, com que els passatgers no faran res, l'entreteniment dins dels vehicles en un futur tindrà un paper fonamental. Els fabricants han d'estar preparats. Pot haver-hi una revolució molt important".
El sector –ha dit la investigadora– es troba en un punt d'inflexió i s'enfronta a un futur molt prometedor, "però també molt complicat". I és complicat perquè "potser els treballadors que tenen aquestes empreses no estan preparats per a fer front als nous canvis".
Un dels problemes que li passa factura a Ford i a Europa és que hi ha poca innovació. No hem sigut capdavanters en innovació i ara caldrà canviar.
A curt termini "farà falta un personal treballador molt més especialitzat i més digital. Va haver menys necessitat de treballadors en llocs de producció i administratius. Tot açò ho recull un informe de la consultora Deloitte. Un dels problemes que li passa factura a Ford i a Europa és que hi ha poca innovació. No hem sigut capdavanters en innovació i ara caldrà canviar".
"Vulgarment dit, haurem de buscar-nos la vida amb altres fabricants. La crisi del sector automòbil és mundial, però hi ha marques que estan funcionant millor, i altres pitjor".
Els representants del Clúster d'Automoció de la Comunitat Valenciana (AVIA) també han parlat per A la Ventura. Com ha explicat Xavier Gisbert, membre de la junta directiva, d'una manera molt directa i contundent: "El que està passant en Ford és un punt d'inflexió sense tornada. Tant les pimes com els proveïdors hem de deixar una actitud reactiva i passar a una actitud proactiva. Hem de prendre mesures ja en aquest respecte. Alguns ja ho hem fet".
"Vulgarment dit –segons Gisbert–, haurem de buscar-nos la vida amb altres fabricants. La crisi del sector de l'automòbil és mundial, però també hi ha marques que estan funcionant millor, i altres pitjor".
Diversificar
Gisbert ha dit: "Nosaltres, pimes i proveïdors, el que hem de fer és diversificar. Per exemple, el sector que represente ja hem passat d'un 95% de dependència del sector automoció a un 45%. I que hem fet?: mirar cap a dins, pensar en les nostres capacitats".
El membre de la junta directiva d'AVIA ha dit que les empreses valencianes "tenen gran capacitat de producció, gran capacitat de faena, i sobretot molta creativitat, i ara és el moment de fer-la valdre. No podem esperar que Ford recupere el torn de nit".
Ha reconegut que no és fàcil canviar de sector ni trobar altres sectors, "però hem d'estar en aquesta actitud proactiva. En cas contrari, passarem una crisi molt important".
Solucions davant el pitjor escenari
Gisbert ha explicat que, davant del pitjor escenari, que seria que Ford desapareguera, "automàticament desapareixerien els proveïdors de primer nivell i quedarien les empreses del territori. I què hem de fer?: aprofitar les bondats de la nostra indústria –i ací vull llançar un missatge d'optimisme–. Tenim una indústria molt competitiva i molt creativa. S'ha de passar a fabricar productes i sistemes de major valor afegit". I no ser els segons o tercers en la cadena de valor. Intentar estar al més prop possible del primer nivell.