Els patinets ja són un vehicle més
Casc, límit de velocitat i fins i tot assegurança. La nova llei de trànsit converteix els patinets en vehicles, com ho són els cotxes o les motos
Sempre amb casc, fora de la vorera i sense superar els 25 quilòmetres per hora. Els patinets estan ja pertot arreu, especialment a les grans ciutats, i la nova llei de trànsit els converteix en vehicles, com ho són els cotxes o les motos, a efectes normatius i de sancions. A més, caldrà tindre assegurança. El programa A la Ventura ha posat hui el focus en la normativa d'aquests vehicles, la mobilitat després de la pandèmia i el futur del cotxe.
Normatives locals mentre arriba una legislació estatal
La DGT acaba de posar en marxa una campanya per a recordar com s'ha d'usar el patinet correctament. Les ordenances municipals s'han hagut d'adaptar ràpidament a aquest nou mitjà, que ha vingut per a quedar-se, mentre es treballa en una legislació unificada d'àmbit estatal.
El programa ha recordat algunes normes bàsiques per a circular per la ciutat amb patinet:
-S'ha d'anar pels llocs habilitats i està prohibit fer-ho per la vorera.
-La DGT recomana posar-se casc. Però la nova llei de trànsit encara està en la recta final i podria acabar sent obligatori.
-Prohibit portar auriculars.
-Només una persona per patinet, no dos.
-En cas d'accident el conductor n'és el responsable. Si parlem de menors d'edat, el responsable serà el pare o mare.
Pel que fa a la nova normativa el regidor de Mobilitat Sostenible de València, Guisseppe Grezzi, assegura que la ciutat ja té des de fa temps una ordenança que regula la correcta circulació d’aquests vehicles i que "s'ha avançat a les instruccions de la DGT". Destaca també que s’aplicaran les directrius de la DGT una vegada es definisca la proposta estatal.
Tenim una ordenança en vigor per a la circulació dels patinets que es va avançar a la de la DGT.
Els joves passen de traure's el carnet de conduir
Cada vegada s'expedeixen menys carnets de conduir i cauen les matriculacions en autoescoles. Es redueixen també les persones que s'animen a traure's el carnet i les xifres ens deixen una data cridanera: quasi la meitat dels menors de 34 anys no tenen carnet de conduir. Hui per hui el carnet no es veu com una prioritat. Les opcions de micromobilitat com ara bicicletes elèctriques o patinets proliferen a les grans ciutats, obligant la normativa a modernitzar-se i adaptar-se a aquest nou escenari: la mobilitat postpandèmia. Si distingim les dades per generació, encara veiem més clarament la tendència a la baixa en les autoescoles: entre els baby boomers (nascuts entre 1946 i 1964) el 81% té carnet de conduir. Tanmateix entre els mil·lennistes (nascuts en la dècada dels 80) la xifra cau fins al 74%. Però on trobem la diferència més gran és entre els joves de la generació Z (nascuts a partir de 1995), entre els quals només un 58% té carnet.
Trànsit privat vs. transport públic
Segons un informe de Greenpeace, els nivells de trànsit privat estan en el 90% (respecte a abans de la pandèmia), mentre que el transport públic no s'ha recuperat de la mateixa manera i està en el 70%. Moltes persones han optat pel transport privat després del confinament i així ho han mantingut fins ara. La falsa inseguretat del transport públic i l'auge del turisme nacional, que sol preferir el cotxe enfronts dels turistes internacionals, que utilitzen més el transport públic, podrien estar entre les causes fonamentals de l'augment de l'ús del transport privat.