La cistella de la compra 'ecològica' tres vegades més cara
Segons un estudi de l'Organització de Consumidors i Usuaris, els productes eco multipliquen per tres el preu dels productes de marca blanca.
L'Organització de Consumidors i Usuaris ha posat xifres a l'encariment del menjar eco. Segons un estudi d'aquesta organització, els productes eco multipliquen per tres el preu dels productes de marca blanca. Mathies Muñoz ho ha comprovat en A la Ventura comparant dues cistelles de la compra. Quasi el doble ha costat omplir una cistella de la compra eco.
Menjar sa és més car? Per què?
Entre les causes d'aquest encariment, l'Organització de Consumidors i Usuaris en dona algunes claus:
- L'agricultura ecològica té una productivitat menor perquè necessita més mà d'obra.
- També la ramaderia ecològica necessita més temps de cria.
- I la pesca sostenible és més cara perquè té més cura amb el tipus d'espècie i la zona de pesca.
- En el cas dels productes de neteja i cosmètica, l'encariment prové del preu de les matèries primeres no nocives.
En tots aquest casos, s'ha de sumar l'etiqueta de producte ecològic, una certificació també té un cost.
Planificació, proximitat i productes de temporada: tres regles d'or per a fer la compra
Els experts en alimentació asseguren que hi ha tres regles d'or per a menjar bé sense eixir-se'n del pressupost. Planificar bé la compra, optar per aliments de proximitat i de temporada i seguir la dieta mediterrània. Els nutricionistes recomanen comprar més llegums, creïlles, ous, aprofitar les ofertes de temporada i reduir un poc més la proteïna animal.
Segons les dades que hem conegut en el programa en directe, molts productes frescos s'han encarit a causa de la pujada de preus dels combustibles i la llum. En aquest sentit, algunes cooperatives s'han organitzar per a vendre directament als consumidors i evitar intermediaris que incrementen els preus. És el cas de Benihort, una cooperativa de Benicarló al Baix Maestrat.
De l'hort a la taula
Benihort ha fet una forta aposta pel producte de proximitat. Al supermercat trobem tomaques, pimentons, carxofa o clementines acabades de collir pels llauradors locals en finques de Benicarló, Peníscola o Vinaròs. De l'hort a la taula, sense intermediaris que incrementen els preus. Un model de cooperativa molt arrelat al territori, amb bons resultats en termes econòmis i que va tancar amb xifres de rècord en l'exercici 2020. 47 milions d'euros de beneficis que arriben als seus socis: 1.800 llauradors locals de la comarca del Baix Maestrat.
"El client s'emporta a casa un producte saludable i fresquíssim que, a més a més, fa poble i fa territori."