Què passa quan telefone al 016?

Telefonar al 016 no és denunciar, és un servei de consulta per a les víctimes de violència masclista

Telèfon 016
Els telèfons d’atenció a les víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana són el ja conegut 016 o bé el 900 58 08 88, del Centre Dona. / 'Zoom'
23 de novembre 2021 - 12:19

El telèfon 016 és gratuit i no deixa rastre en la factura. El poden usar les víctimes de violencia de gènere o qualsevol persona que vulga assessorar-se per a ajudar una víctima. Des de març del 2021, aquest número atén persones víctimes de qualsevol tipus de violència de gènere, també la sexual.

Els tres últims trimestres, fins al 30 de setembre del 2021, aquest número ha atés 42.000 telefonades, segons ens conta Pilar Lucas, cap de la Xarxa de Centres Dona, que considera que aquesta és una “dada positiva”. "Abans, quan veies una parella discutir i hi havia una espenta o una bufetada, es mirava cap a un altre costat i ara no, la gent hi actua", remata. En l’entrevista que Pilar Lucas ha oferit al programa de Zoom dedicat a les violències masclistes, conclou: “No hem d'escandalitzar-nos i pensar que la violència de gènere augmenta, sinó que ara ix a la llum”.

Abans, quan veies una parella discutir i hi havia una espenta o una bufetada, es mirava cap a un altre costat, i ara no, la gent hi actua Pilar Lucas - Responsable de la Xarxa de Centres Dona

Els telèfons d’atenció a les víctimes de violència de gènere a la Comunitat Valenciana són el ja conegut 016 o bé el 900 58 08 88, del Centre Dona.

En quins casos puc telefonar?

El 016 ofereix un servei d’informació general, d’assessorament jurídic, atenció psicosocial, derivació de telefonades a l’112 i altres informacions com recursos i drets en matèria laboral, de serveis socials, recerca de cases d’acollida o ajudes. A l’altre costat, un equip de professionals amb formació específica que treballen en tres torns durant les 24 hores del dia, els set dies de la setmana. Elles són treballadores socials i psicòlogues. Mentrestant, el servei d'assessorament jurídic atén de dilluns a diumenge des de les 8 fins a les 22 hores.

Una vegada s’estableix el primer contacte, les telefonades es deriven en dues tipificacions diferents: casos greus que són una emergència i s'activa l'112, per exemple, quan una víctima està sent agredida en aquell precís moment, o bé dones que estan valorant una situació de violència i telefonen per primera vegada. Com diu Pilar Lucas, cap del servei d’atenció, “no sabem què ens trobarem en cada telefonada”.

A partir d'aquest punt, el Centre Dona ofereix protecció tant si la víctima vol denunciar com si no. “Per a nosaltres la denúncia no és prioritària, llevat que hi haja una situació en la qual estem valorant un risc per a la seua integritat física”, diu Pilar Lucas. En cas de denunciar violència física, el procediment és el següent:

  • Acudir a un centre de salut o hospital perquè revisen les possibles lesions.
  • Acudir a la Policia Nacional més pròxima amb l'informe mèdic.
  • Allí la víctima té dret a demanar un advocat o advocada de torn especialitzat en violència de gènere.

Tant la policia com la judicatura disposen de professionals especialitzats en violència de gènere. Rosa Guiralt, fiscal delegada de violència de gènere de València, ens ha contat en una entrevista en Zoom que “l’especialització és saber qui tens davant, amb qui parles, donar confiança, saber què necessita la dona necessita en aquell moment, no posar-te nerviosa quan no sap com explicar-te les coses, sinó al revés, donar-li tot el temps del món perquè ella et puga contar les coses tal com són i com van succeir”. Des de la Policia Nacional també animen sempre totes les que pateixen un episodi de violència de gènere a denunciar, ja que  “només podem protegir-les quan es posen a les nostres mans”, diu Ana Blas, inspectora en cap del grup UFAM de la Policia Nacional.

En els casos en què la víctima decideix no denunciar, Lara Esteve, jutgessa de violència de gènere, recorda que el fet “que la víctima no vulga continuar no vol dir que la causa s'arxive”. Com recorda la fiscal Rosa Guiralt, “el ministeri fiscal ha de defendre la víctima encara que ella no vulga”.

Altres maneres de demanar ajuda

  • Alternatives a la telefonada. Si no es pot tocar al 016, Igualtat també disposa d’un servei d’atenció a través de WhatsApp en el número 600 000 016 i del correu electrònic 016-online@igualdad.gob.es. L'atenció que es proporciona és la mateixa que a través del telèfon 016.
  • Accessibilitat. El servei d'atenció del 016 és accessible per a les persones amb discapacitat auditiva, a través del servei de videointerpretació en llengua de signes, o de la parla, a través del servei d’atenció a persones sordes Telesor. També disposa d'un telèfon de text al 900 116 016.
  • Web del Ministeri. A través del web oficial del Ministeri d’Igualtat es poden consultar tots els recursos contra la violència masclista en línia, incloent-hi un directori en què es poden localitzar tots els serveis a què es pot accedir en cada municipi, mitjançant un mapa. Així, entre altres, es pot consultar el servei d'assessorament legal, d'informació o d'atenció policial més proper a la nostra localització.
  • Alertcops. L'aplicació mòbil Alertcops permet informar les forces de seguretat de l'estat davant de qualsevol fet delictiu de què se siga víctima o testimoni. A més, disposa d'un botó del pànic per a alertar immediatament la Policia Nacional i permet gravar converses perquè estiguen a disposició de les forces de seguretat. Per a fer-la servir només cal descarregar-la i registrar-s’hi com a víctima de violència de gènere.

També et pot interessar

stats