• Quin és el futur del turisme valencià?

    Notícies COVID-19 | 27/09/2020 13:38
    Paula García
    À punt NTC

    Platja del carrer de la Mar al Campello (Alacant)

    L’impacte de la Covid-19 ha castigat especialment el sector turístic, que ha sigut fins ara un dels principals motors de l'economia valenciana. Abans de l’arribada de la pandèmia, el turisme representava el 14% del PIB valencià, generava 16.000 milions d’euros i creava quinze de cada cent llocs de treball, ocupant més de 280.000 persones.

    Enguany però, Exceltur ha calculat que a la Comunitat Valenciana es perdran més d’11.000 milions d’euros a causa de la pandèmia. De fet, només el turisme d’interior ha obtingut uns bons resultats, fins i tot més alts del que s’esperava, a causa dels turistes que enguany han buscat la tranquilitat i els espais oberts per a fugir del virus.

    Però la crisi sanitària només ha reviscolat el debat ja existent sobre el model turístic del territori i quin ha de ser el futur del sector.

    Segons els representats institucionals, el turisme valencià té molt de futur si sap aprofitar l’avinentesa per a crear un model turístic amb una oferta més sostenible, diversificada i menys massificada, que ajude a combatre el despoblament rural.

    El secretari autonòmic de Turisme, Francesc Colomer, ha explicat que “no podem renunciar” al turisme de sol i platja, però que “l'excessiva massificació necessita control”.

    Així, Colomer aposta per una gestió diversificada de l’oferta turística, que aprofite la cultura, la gastronomia i les experiències que es poden gaudir a la Comunitat Valenciana.

    D'aquesta manera es podria crear un model turístic post-Covid que ajude a combatre el despoblament rural, “reequilibrar el territori i redistribuir la riquesa", si s’aprofita el fet que les preferències de destí de molts turistes s’han vist modificades degut a la pandèmia.

    Per la seua part el director de l’Institut Valencià de Tecnologies Turístiques, Francisco Juan, considera que el turisme ha sigut un motor econòmic “i continuarà sent-ho”, i preveu que el sector recupere el seu pes en el PIB valencià.

    Una de les seues claus per a aquest nou model és la importància de donar resposta als gustos canviants del turista. En aquest sentit, el big data, les xarxes socials i la tecnologia juguen un paper clau a l'hora de tindre un “millor coneixement del turista que ens visita abans, durant i després”.

    L'opinió del sector


    Les prediccions per al futur de les persones que viuen del turisme o activitats relacionades amb ell són dispars.

    Per un costat, la costa ha acusat durament la pèrdua del turisme estranger i la suspensió dels viatges de l'Imserso. A la Costa Blanca, per exemple, el turisme procedent de fora d'Espanya pot arribar a representar fins al 70% del total, mentre que concentra el 90% dels viatges de la tercera edat de l'Imserso.

    Amb aquestes xifres a la mà, el sector es mostra en general pessimista a causa de la situació d'incertesa davant l'evolució de la pandèmia i la impossibilitat de fer càlculs i planificació a llarg termini sense saber quan arribarà la vacuna ni quan s'assoliran de nou les xifres de turisme anteriors a la pandèmia.

    Per contra, el turisme d'interior s'ha vist beneficiat per la modificació de les preferències dels turistes a causa de la pandèmia i ha aconseguit "un dels millors dels últims anys", segons la Confederació d'Empresaris Turístics de la Comunitat Valenciana (CET-CV). "No sols ha sigut alt el grau d'ocupació, sinó també el grau de satisfacció. Enguany marcarà un abans i un després per a aquest producte, a vegades oblidat", ha explicat el seu president, Lluís Marí.