• La presència de la dona a Hollywood: més elevada que mai, baixa com sempre

    Notícies Cultura | 15/01/2020 15:43
    Miguel Ángel Reino
    Kathryn Bigelow és encara hui l'única dona que ha rebut l'Oscar a la millor direcció en 2010

    Kathryn Bigelow és encara hui l'única dona que ha rebut l'Oscar a la millor direcció en 2010 / Reuters

    La visibilitat de la dona en la indústria cinematogràfica nord-americana ha millorat en els últims anys, en un context marcat per les fortes reivindicacions feministes en el sector. Això no obstant, el 2019 tampoc serà l'any en què la visibilitat de la dona en la pantalla siga equiparable a la de l'home. Segons un informe del Centre per a l'Estudi de la Dona en Televisió i Cinema de la Universitat de San Diego que ha analitzat 2.300 personatges de les 100 pel·lícules amb més recaptació de Hollywood en 2019, el nombre de dones protagonistes ha pujat del 31% en 2018 al 40% en 2019 i assoleix, per tant, un màxim històric que encara no arriba al 43% del protagonisme masculí. Aquesta diferència és més gran en els papers secundaris, interpretats per dones només en un 37% dels casos, davant del 63% d'homes.

    Segons l'estudi, els papers dels homes estan més relacionats amb el lideratge i l'àmbit professional, mentre que els de les dones estan més lligats a les històries personals. Així, sembla que també hi ha una concordança latent entre el sexe dels protagonistes i els gèneres cinematogràfics. Per exemple, en els films d'acció o d'animació els protagonistes són principalment homes, mentre que les dones tenen més presència en les pel·lícules de terror, drames o comèdies.

    Altres factors juguen també en contra de la visibilitat de la dona en el cinema, com l'edat, ja que les estadístiques revelen que elles només superen la presència masculina en els personatges més joves, sempre per sota dels 30 anys. En canvi, a partir dels 40 anys, les actrius perden protagonisme i són els homes els qui pràcticament doblen la quota de papers principals.


    Una altra indústria desigual

    El cinema té un paper important en la difusió i normalització de la igualitat de gènere, però paradoxalment també és una indústria que pateix la discriminació cap a la dona. Dilluns es van donar a conéixer les nominacions als Oscars i, a banda dels comentaris més cinèfils, van generar crítiques sobre el predomini de l'home blanc en les categories mixtes. És el cas dels nominats a la millor direcció, que en aquesta ocasió també són tots homes, com ha passat en 87 de les 92 edicions dels premis i quan es compleixen just 10 anys des que Kathryn Bigelow va convertir-se en l'única dona que fins ara ha guanyat aquest guardó.

    L'ampliació del nombre de nominacions d'aquesta categoria, com es va augmentar fa anys la categoria de millor pel·lícula, podria ser una opció positiva per a donar a les dones més oportunitats a ser candidates i, per tant, guanyar en visibilitat. És una de les moltes propostes que s'escolten a Hollywood, per tal de no generar nínxols segregats per a dones, sinó amb l'objectiu d'equiparar la seua professionalitat amb la dels homes.