Pau Rausell: "Que València siga Capital Mundial del Disseny significarà un abans i un després"

24 min.

El disseny com una metodologia per a resoldre problemes, en l’àmbit industrial, urbà o associatiu. És la perspectiva que València vol traslladar a la ciutadania des de la seua condició de Capital Mundial del Disseny del 2022, que dilluns feia públic pública la World Design Organization. Ho ha explicat a Les notícies del matí Pau Rausell, codirector estratègic de la candidatura, que ha simplificat els objectius en un concepte, el design thinking, i en una frase: “volem formar a la ciutadania en com emprar el disseny”. 

Però què vol dir això? Segons Rausell, consisteix a fer pedagogia sobre les possibilitats del disseny com a element d’innovació i de millora de la qualitat de vida de les persones, des d’una perspectiva mediterrània, centrada en l'intercanvi i la interrelació social. O, en altres paraules, és qüestió repensar la ciutat en termes de funcionalitat i bellesa, reordenar la informació, i apropar “el món del disseny a la societat, als instituts tecnològics, però també a l'associacionisme festiu, a les falles, que podrien millorar molt el processos amb les metodologies del disseny, o a l’àmbit de les societats musicals”. 

Palanca de canvi per al futur 

Tot es veurà a mesura que s’acoste la data màgica del 2022, quan València defendrà la seua condició de capital mundial del disseny. En opinió de Rausell aquest nomenament “és una fita, que probablement significarà un abans i un després. Consolida una trajectòria i esperem que siga una palanca de canvi per al futur”, que contribuirà a avançar cap a l’objectiu d’un canvi de model productiu. No obstant això, recomana no entendre la capitalitat com una data única, sinó com un procés, que generarà processos de valor sobre el territori abans i després dels esdeveniments. 

Queden encara dos anys de treball. I el primer pas serà construir una xarxa amb l’estructura productiva i l’àmbit empresarial, però no només de la ciutat, perquè com ha recordat Pau Rausell la capitalitat beneficiarà empreses de tota la Comunitat Valenciana i, de fet, entre els principals impulsors de la candidatura hi ha empreses d’Alacant. “[El reconeixement] es capitalitza València, però serà un element tractor que pot beneficiar a Alacant i Castelló, que aprofite a tots”, ha dit. D’altra banda, el procés no es limitarà a un conjunt d'esdeveniments el 2022, sinó que tindrà efectes abans, i l'objectiu és que els beneficis perduren en el futur. 

L'aval de l'experiència en grans esdeveniments

El codirector de la candidatura valenciana ha volgut marcar també distància de la gestió dels grans esdeveniments que va fer el PP. Rausell parla d’una transformació subtil i de reutilització d’espais, més que de construcció de nous. Amb tot, ha valorat l’efiàcia del capital humà que es va formar en els grans esdeveniments previs que es van celebrar a la ciutat, com la Fórmula 1, l'experiència sobre els quals considera que ha sigut clau en la consecució amb èxit de la nova capitalitat valenciana. 

Un altre dels avantatges ha sigut, segons Rausell, que el disseny té una forta presència  a València, a un nivell similar a la mitjana europea i per sobre de l'ús que es fa a Espanya. 

stats