• Quatre documentals valencians entre els 14 seleccionats en el Festival de Sant Sebastià

    Notícies Cultura | 06/10/2018 22:00
    À Punt NTC

    En el fòrum de coproducció de documentals de Sant Sebastià es presenten cada any només 14 films triats entre projectes de tot el món. En l'edició del 2018, 4 dels 14 projectes van ser valencians, un fet que no va passar desapercebut als assistents de la convocatòria.

    Aquest gran moment del documental valencià es va veure ratificat amb el primer premi de la convocatòria d’enguany. Lobster Soup, de la productora valenciana Suica Films, va ser considerat el millor projecte, premiat amb 3.000 euros i amb la col·laboració del festival en la distribució de la cinta.

    El documental, dirigit per Pepe Andreu i Rafa Molés, parlarà, quan estiga totalment acabat, de la situació d'un poblet d'Islàndia, considerat molt lleig però ple de caràcter gràcies al seus habitants, acostumats a reunir-se en un bar on es fa la millor sopa de llagosta, la "lobster soup". Tot i estar molt aïllat, el poble s'enfronta ara a la desaparició de la seua tradició i essència a causa del turisme. La cinta funciona com una metàfora del present i del futur d'occident, i situa el problema de la gentrificació, ben conegut per grans ciutats com ara París, Barcelona o Venècia, en la costa més allunyada d'Europa.

    Niño de Elche, de Marc Sempere, va ser un altre dels projectes seleccionats. La sorprenent història d'un cantant de flamenc enmig de l'àrida terra del sud d'Alacant també va captivar el jurat seleccionador de 2018.

    The Mystery of the Pink Flamingos, de Javier Polo, té una impactant imatge pop. Un documental diferent que busca arribar a la realitat, però a través de camins estètics diferents.

    Per últim, Persia on air, de Javier Tolentino, parla de la transició de Pèrsia cap a l'Iran actual, un camí de modernització que ha deixat molts contrastos entre l’abans i l’ara.

    El cine documental està demanant, amb el seu dinamisme, ser considerat com un gènere cinematogràfic més, i amb la possibilitat de formar part de les programacions de les millors sales de cine i del prime time de les televisions. Un fet que permetria la consolidació del moment de bonança del sector al nostre territori.

    Segons Rafa Molés, codirector de Suica Films, "les ajudes a la cinematografia i l'aparició d'À Punt han resultat clau en l'espenta del sector".

    La primera pel·lícula programada el dia de la inauguració de la televisió d'À Punt va ser Five days to dance, un documental de la mateixa Suica Films. Un camí a seguir, segons ens comenta Rafa Molés.