Foment es compromet a invertir 4.000 milions d'euros per a tindre enllestit el corredor mediterrani el 2025
El comissionat del govern per al corredor, Josep Vicent Boira, assegura que canviarà el sistema ferroviari per als pròxims cinquanta anys.
El Ministeri de Foment s'ha compromés a invertir 4.000 milions d'euros durant la pròxima legislatura per a deixar finalitzat el corredor mediterrani per al 2025. És la principal novetat que ha deixat la Cimera del Corredor Mediterrani que s'ha celebrat aquest dijous a Elx, al Baix Vinalopó.
La infraestructura, que ja compta amb diversos trams al llarg de la Comunitat Valenciana, també veurà com, en els pròxims mesos, s'obri la línia d'alta velocitat (AVE) fins a Elx i Oriola. A més, també s'estrenarà la variant de Vandellòs, a Tarragona, fet pel qual, des de gener, es reduirà el viatge de València a Barcelona uns trenta minuts.
En la cimera, en la qual ha participat el secretari d'Estat d'Infraestructures, Pedro Saura; el president de la Generalitat, Ximo Puig; o el president de l'Associació Valenciana d'Empresaris (AVE), Vicente Boluda, s'han traçat les línies mestres d'un projecte que, en uns cinc anys, pretén desplaçar el 60% del producte interior brut de l'eurozona i que farà que la meitat dels europeus puguen estar connectats per tren d'alta velocitat. A més, també reduirà el cost d'enviar mercaderies a Europa en, aproximadament, un 20%.
Sobre aquest assumpte, el comissionat del govern espanyol per al corredor mediterrani, Josep Vicent Boira, ha assegurat, en declaracions a À Punt, que en l'any i mig que porta en el càrrec, s'han mobilitzat vora 1.500 milions d'euros per al corredor. Boira ha reivindicat tots els aspectes positius del corredor mediterrani, del que ha destacat que suposa "un treball costós i complex, però que canviarà el sistema ferroviari espanyol per als pròxims 50 anys".
El principal objectiu que es busca amb el corredor, ha dit, és el de treballar perquè hi haja "una major i més fluida mobilitat de persones i mercaderies". En el cas de les mercaderies assegura que ajudaran originaran majors oportunitats productives, de negoci i, en general, econòmiques, que repercutiran positivament en les possibilitats futures "dels nostres fills i nets". En el cas de la mobilitat de persones, Boira ha concretat que es milloraran tant els trànsits, com les capacitats, com els temps de viatge en tot el litoral mediterrani; i que "es millorarà un aspecte fonamental com les rodalies".
Finalment, ha aclarit que aquesta no és una infraestructura tradicional, sinó que "anirà guanyant amb el temps" perquè serà necessari que es creen altres connexions amb ports o noves estacions intermodals. "Quan tinguem el corredor serem una economia molt més competitiva en tots els aspectes: una economia exportadora, més sostenible, menys contaminant i amb moltes més possibilitats de futur en l'entorn globalitzat en el qual ens trobem", ha sentenciat Boira.