Aurelio Martínez: ‘‘L'ampliació del port i l'accés nord a les instal·lacions és prioritari si continuem creixent un 5% anual’’

El president de l'Autoritat Portuària de València defén aquestes infraestructures per a no col·lapsar el tràfic de contenidors.

El president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez en l'entrevista de l'informatiu 'NTC À Punt Matí'
El president de l'Autoritat Portuària de València, Aurelio Martínez en l'entrevista de l'informatiu 'NTC À Punt Matí'

L'Autoritat Portuària de València celebra aquesta setmana que, per primera vegada, ha superat els 5 milions de contenidors, una xifra que suposa un augment del 5% del tràfict portuari respecte de l'any passat i que el converteix en el primer port de l'estat i el cinqué d'Europa. A aquestes xifres de rècord cal sumar que s'ha aprovat  l'ampliació nord del port amb una inversió de 1.200 milions d'euros amb l'objectiu de posicionar-lo com a tercer port d'Europa. 

Per a conéixer millor aquest macroprojecte i la projecció de València Port, entrevistem en À Punt NTC Matí Aurelio Martínez, el seu president, qui ha assegurat que “l'ampliació de les instal·lacions i l'accés nord és prioritari si continuem creixent un 5% anual”. Segons ha dit, el port de València està al 85% i cal posar en marxa l'ampliació que es preveu que estiga enllestida entre 2023 i 2025 “o el trànsit portuari se n'anirà a un altre lloc”. 

Per a dur a terme el macroprojecte es destinaran 800 milions d'euros per a ampliar les instal·lacions i 400 milions per a la construcció de l'accés nord. Quan estiguen acabades les infraestructures, el trànsit de camions, que ara és de 6.000 vehicles diaris que entren i ixen, es veurà incrementat en 400 camions més. Ara mateix només hi ha l'entrada sud al port i quan acaben les obres hi haurà també una entrada nord, que repartirà el trànsit de camions i que ajudarà a descongestionar el bypass.

Un túnel a la mar 

Tant l'Ajuntament de València com l'Autoritat Portuària estan d'acord en el fet que la remodelació de la V-21 per a poder construir l'entrada nord al port es faça “reduint al màxim l'impacte sobre l'horta sense renunciar als tres carrils d'entrada”. Per això, segons ha indicat Aurelio Martínez, estan plantejant dissenyar un túnel a la mar que començarà a l'altura de Port Saplatja, a Alboraia, i acabarà a les instal·lacions portuàries. 

La reestructuració de Ford “ens afecta”

Al president de València Port el preocupa la reestructuració de la factoria Ford d'Almussafes, encara que en el mes d'octubre el trànsit d'automòbils ha pujat un 4%. Reconeix que els afecta, però insisteix en el fet que “no tenim dependència absoluta dels trànsits de Ford, ja que hi ha altres marques com ara Toyota que utilitzen València com a port d'entrada”.   

Corredors mediterrani i cantàbric

Respecte a la llum verda donada al corredor Sagunt-Terol-Saragossa, Martínez ha destacat que no podem romandre aliens al trànsit pel nord, però que encara s'han de millorar alguns punts de les infraestructures que ara mateixa tallen el trànsit quan plou molt o hi ha trams on s'ha d'anar a 15 km/hora. No obstant això, ha afegit que “la connexió amb el corredor mediterrani i el cantàbric és un tema estratègic per a estar en igualtat de condicions amb altres ports”. 

En tot cas, Aurelio Martínez ha apuntat que actualment el paper ferroviari en el transport de mercaderies no és tan important com a Europa perquè “les polítiques ferroviàries a Espanya han sigut un desastre i només el 4% del tràfic de mercaderies es fa en tren”. Segons diu, no hi ha una aposta clara a Espanya per aquest model de transport i que es prefereix millorar la velocitat pensant en els passatgers. 

Primera terminal de contenidors semiautomatitzada

València Port ja té una primera terminal de contenidors semiautomatitzada, és a dir, que l'organització d'aquests es fa amb un robot. “Ara mateix encara tenim concessions a grues per a fer-ho”, ha assenyalat Martínez, però aniran desapareixent perquè així es millora la seguretat. 

Trànsit de passatgers

Segons el president del port de València, a diferència de l'augment en el tràfic de mercaderies, el trànsit de passatgers no ha crescut molt. Segons ha dit “potser no hem sabut vendre'ns bé” i ha destacat que cal diversificar els destins i que entren en les possibilitats ciutats com ara Sagunt, Xàtiva o Gandia, així com millorar les polítiques portuàries entre tots els agents.

També et pot interessar

stats