Cinc anys d’investigació judicial sobre la Fórmula 1 a València
Anticorrupció ha demanat que es reactive la causa per l’organització de les proves.
La investigació judicial sobre l’organització de la Fórmula 1 a València entre 2008 i 2012 compleix cinc anys. Algunes de les peces estan en via morta, i per ara no s’han pogut concretar les responsabilitats atribuïdes als promotors dels grans premis. Tanmateix, la setmana passada Anticorrupció va demanar reactivar la investigació amb la citació del responsable de la Intervenció de la Generalitat que va elaborar un informe sobre el contracte pel qual el Consell va substituir Bancaixa com a avaladora de l’empresa Valmor.
El cas va arribar als jutjats al desembre de 2014, quan el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana va rebre una querella de la Fiscalia Anticorrupció. Prèviament, al setembre de 2013, Compromís va presentar una denúncia en la Fiscalia del Tribunal de Comptes. L’abril de 2014, Esquerra Unida i PSPV-PSOE ho feren en de la Fiscalia de València per la compra de Valmor per part de la Generalitat.
El Consell d’Alberto Fabra va acordar, al desembre de 2011, la compra de l’empresa, que s’analitza en la peça segona del cas. Aquesta és la peça que menys ha avançat, en gran part per la dificultat que comporta emmarcar el possible il·lícit en un tipus penal concret. La Generalitat va comprar Valmor per 0,99 cèntims i això va permetre extingir les pèrdues de més de 40 milions d’euros.
En cinc anys, diversos dirigents i exdirigents del Consell han passat pels tribunals, com ara les exconselleres Lola Johnson i Trini Miró, que van ser absoltes pel Tribunal de Comptes de la responsabilitat comptable en la compra de Valmor.
A l’octubre, la secció segona de l’Audiència Provincial de València va revocar parcialment l’arxivament provisional de la causa, en què només quedava com a investigat l’expresident de la Generalitat Francisco Camps. Va ordenar a reobertura per a investigar “la indicació o orde de forma de l’assumpció per part de la Generalitat de la condició d’avaladora” en l’organització de les proves automobilístiques a partir de juliol de 2011.