• La llei de canvi climàtic preveu crear quatre impostos per a facilitar la transició ecològica

    Notícies Política | 29/05/2020 12:17
    Rosa Biot
    Trànsit al centre de València, en una imatge d'arxiu

    Trànsit al centre de València, en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

    Qualsevol llei necessita pressupost per a poder desenvolupar-ne l'articulat. Més encara, una que aspira a canviar la mobilitat d’una societat, com es desplaça, el consum i moltes altres rutines de la ciutadania per a ajustar-se als objectius ambientals marcats a escala internacional per a mitigar el canvi climàtic i les conseqüències que té. 

    En eixe context, la Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica ha presentat el primer esborrany de llei de canvi climàtic i la transició ecològica, al qual ha pogut accedir À Punt NTC i que, entre altres aspectes, inclou un apartat de fiscalitat verda. Això es traduirà en la creació de quatre impostos que ajudaran al canvi i que nodriran el fons per a la transició ecològica, que és la ferramenta que ha previst la Generalitat per a finançar les polítiques i accions destinades a reduir l'impacte del canvi climàtic i a impulsar un nou model productiu. 

    El punt de partida és complicat. La Comunitat Valenciana ha augmentat les emissions contaminants un 42% en compte de reduir-les, un increment que està per damunt del 18% que ha registrat del conjunt d’Espanya. Per a intentar disminuir-les, l'esborrany de la llei elaborat per la Conselleria d’Agricultura i Medi Ambient preveu la creació d’un impost sobre les emissions de carboni dels vehicles de tracció mecànica, que s’aplicaria a partir de l’1 de gener de 2023. Aquesta consideració afecta tant els vehicles privats com els del transport de mercaderies o les motocicletes. 

    Però el text també preveu la creació de tres impostos més: un sobre les activitats econòmiques que generen emissions de gasos d'efecte d’hivernacle, un tercer impost ambiental sobre els grans establiments comercials (grans superfícies) i una altra taxa sobre les emissions portuàries de grans vaixells. En els tres casos, la Conselleria espera que entren en vigor al 2022.

    El fons per a la transició ecològica és un instrument previst també en la nova llei i que Medi Ambient considera necessari per a executar “les polítiques i accions de mitigació i adaptació al canvi climàtic”, tal com diu el document inicial. 

    Multes de fins a 2,5 milions d’euros


    El document recull el règim sancionador que suposarà incomplir les normes que estableix. I detalla que les infraccions administratives poden ser lleus, greus o molt greus. Per exemple, l’incompliment de l’obligació de reduir les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle, segons el que marca la llei, pot suposar una multa de fins a 2.500.000 euros, el tancament temporal o parcial de les instal·lacions entre dos i cinc anys o la inhabilitació per a exercir l’activitat durant un període mínim d’un any.