Les xarxes socials, la finestra més arriscada i innovadora de la campanya política

4 min.

Quan falten poques hores per a les noves eleccions, aquesta campanya política s’ha caracteritzat, entre altres coses, per la consolidació de les xarxes socials com a canal de comunicació dels partits polítics. Malgrat les diferències, aquestes finestres han permés a les formacions donar una imatge més atrevida i arriscada, al mateix temps que oferir proximitat i provar formes diferents de connectar amb l’electorat. 

El politòleg David Sabater ha analitzat per a la secció de xarxes de Les notícies del matí les principals estratègies adoptades per les formacions polítiques.

PP i PSOE: baix perfil centrat en les figures de Casado i Sánchez

PP i PSOE han mantingut un perfil baix en les xarxes socials, centrant-se en la imatge dels seus líders, Pablo Casado i Pedro Sánchez. Una estratègia que David Sabater considera encertada: “Intueixen què vol l’electorat”. En aquest sentit, l’expert comenta que s’han buscat missatges que potencien ambdues figures com a “perfil presidencial i sentit d’estat”.

Pedro Sánchez i Pablo Casado en moments promocionals en xarxes socials

L’encert de Compromís amb Mari Carmen

Per la seua banda, Sabater veu encertada la idea de Compromís que una ciutadana, Mari Carmen, comentara el debat electoral a cinc en el compte de Twitter del partit. “Els ha permés connectar molt amb els seus electors d’una manera molt directa i ha sigut una manera molt interessant de colar-se en el discurs estatal”.

L’estratègia fallida del gos Lucas

Un plantejament no tan encertat per al politòleg és la de Ciutadans amb el gos Lucas. Per a David Sabater, “voler abordar una comunicació al ciutadà d’una manera que semble frívola no és una bona lectura del context”, afirma. “És una actuació simpàtica i potser ajudarà a connectar amb votants més joves”. Tanmateix, creu que en política “que es parle molt d'un mateix, encara que malament, mai és una bona estratègia”.

Mari Carmen en un moment del debat a cinc i Albert Rivera en Instagram amb Lucas

Pablo Iglesias, el líder que millor es mou en xarxes

Per al politòleg, Unides Podem és un partit que va nàixer amb les xarxes socials i que es mou “com peix en l’aigua” en aquests canals. A més, al seu parer, la formació té el líder que millor es mou en xarxes, Pablo Iglesias. “Només s’ha de veure com ha contestat hores després del seu lapsus linguae en el debat, amb un tuit humorístic, amb què ha eixit molt ben parat”.

Errejón Potter lluita contra Voldemor Vox

Errejón PotterVoldemor Vox

Més País ha desenvolupat un videojoc en què el seu líder, Íñigo Errejón, es converteix en Harry Potter i lluita contra Voldemor Vox, una iniciativa que per a David Sabater “és realment interessant i molt innovadora en el context de les campanyes electorals”. Si la idea es traduirà en vots, pensa que “es veurà aquests dies”.

Imatge del videojoc de Més País

Vox abaixa el to per a atraure més vots

Sabater també veu encertada l’estratègia de Vox en xarxes, on ha abaixat el to, al seu parer, per a “tractar d’arribar a un sector més gran de votants”. “En xarxes socials Vox empra molt la imatge de Santiago Abascal, revestint-lo d’atributs patriòtics, fins i tot virils. S’ha rebaixat aquest perfil per a furtar vots del centredreta”, afirma.

Aquesta és l’anàlisi del politòleg. La influència que puguen tindre aquestes idees, la decidirà la ciutadania el diumenge en les urnes.

stats