L’OSCE recomana una regulació més estricta de la propaganda electoral a les xarxes

L’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa considera que en la campanya del 28A les mesures no van ser suficients.

L’OSCE recomana una regulació més estricta de la propaganda electoral a les xarxes
L’OSCE recomana una regulació més estricta de la propaganda electoral a les xarxes

L’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) recomana a Espanya regular de manera “més estricta” la propaganda electoral difosa a través de xarxes socials, després de constatar que les mesures adoptades per a evitar notícies falses en la campanya del 28A van ser insuficients.

Es tracta d’una consideració inclosa en l’informe final  que l’Equip d’Experts Electorals (EEE) de l’Oficina per a les Institucions Democràtiques i els Drets Humans (OIDDDH) de l’OSCE va elaborar sobre la campanya de les eleccions general del 28 d’abril i del paper dels mitjans als comicis.

Al document es constata que abans del debat a quatre del 22 d’abril Twitter va eliminar 130 comptes falsos després de comprovar l’“activitat sospitosa” a favor d’un candidat. També Facebook va eliminar tres pàgines d’extrema dreta que incitaven a la “divisió política” i Whatsapp va suspendre tres comptes de partits per a enviar automàticament missatges massius.

És per això que l’OSCE assenyala que per a “millorar la capacitat dels votants per a prendre decisions informades” les autoritats espanyoles podrien impulsar mecanismes “destinats a augmentar l’alfabetització digital entre els voltants” a través de la societat civil, mitjans i institucions acadèmiques. 

D’altra banda, el document aconsella a Espanya revisar la cobertura mediàtica de les eleccions perquè els partits extraparlamentaris puguen participar en els debats televisius. Proposen que les campanyes i la distribució dels temps no estiguen “basats en fórmules” sinó en el “criteri periodístic”. Això sí, amb la condició “que totes les candidatures siguen tractades amb igualtat”.

Apunten també que la direcció d’RTVE s’hauria de designar tan aviat com siga possible i així evitar “ingerències polítiques”. Així mateix, consideren que caldria obligar els mitjans privats a difondre les dades sobre els seus propietaris i regular la composició de la seua propietat. D’aquesta manera es podria protegir el “pluralisme mediàtic”. També troben a faltar un “organisme independent de supervisió” de la cobertura mediàtica en campanya.

També et pot interessar

stats