CaixaBank rebutja la seua responsabilitat en el frau de l’EMT de València
L’entitat assegura que va rebre instruccions precises i diu que la directora de Gestió de l'EMT no hi va manifestar cap objecció.
CaixaBank, l'entitat per mitjà de la qual es van fer les transferències, ha rebutjat la seua responsabilitat en el frau de l’EMT de València. L’entitat assegura que el banc va rebre instruccions precises i diu que la directora de Gestió de l'EMT no hi va manifestar cap objecció.
El banc destaca que no va ser fins al dia 30 de setembre, vora un mes després de la primera transferència, quan l'EMT va sol·licitar el bloqueig immediat i l'anul·lació de l'usuari de la cap d'Administració en banca online, després que fora despatxada de l'empresa municipal. D'altra banda, comparteix la percepció que l'empresa pública sembla estar trasllandant-los "les conseqüències negatives d'un conjunt d'irregularitats internes".
El director gerent responsabilitza l'extreballadora i CaixaBank
D’altra banda, el director gerent de l'EMT, Josep Enric García, ha dit que “tant l’exdirectora d'administració com el banc mateix es van botar tots els procediments”. Així mateix, ha aclarit les fórmules de pagament, “que es feien mitjançant la banca electrònica”.
Segons Compromís, el regidor de Mobilitat Sostenible i president de l'EMT, Giuseppe Grezzi “ha contestat a tots els dubtes que tenien els membres de la comissió; ha explicat de manera molt clara els passos que es van fer en detectar el frau i altres detalls, com per exemple que ell mai es posa en contacte de manera directa amb els treballadors de l'EMT per a fer cap encàrrec”.
Revisió de la comptabilitat de l'EMT dels últims 15 anys
D'altra banda, Grezzi demanarà al gerent que encarregue una auditoria externa dels últims quinze anys sobre pagaments superiors a 100.000 euros. Així ho ha avançat uns minuts abans de comparéixer en la comissió d'investigació.
“Volem anar al fons per a saber si per rebre un correu d'un president o d'un regidor s'ordenaven transferències, perquè aquesta no és la pràctica que s'ha fet des de 2015”, ha explicat als periodistes. També ha marcat com a prioritat de la direcció de l'EMT recuperar els diners sostrets, per la qual cosa ha informat de l'enviament d'un requeriment d'informació a Caixabank, l'entitat amb què es feren les huit transferències amb destí a Hong Kong objecte de la controvèrsia.
L'exempleada no compareix
En aquesta primera sessió de la comissió no ha comparegut l'empleada que va ser acomiadada per la seua presumpta responsabilitat en la desfeta econòmica. Tot i estar citada, no tenia l'obligació d'assistir-hi, una vegada trencada la relació laboral. El jutjat que investiga el cas ha citat l'exempleada el pròxim 12 de novembre perquè explique la seua versió dels fets.
Per part del PSPV, han sigut els regidors Ramón Vilar i Elisa Valía els encarregats de valorar la primera sessió de la comissió d’investigació. Valía ha explicat que “s’han pres decisions concretes sobre personal i les persones que estan de baixa o de vacances que han facilitat l’acumulació de tasques que ha causat que hi haja errades en els protocols de control” i ha afegit, en aquest sentit, que la treballadora acomiadada “va acumular dos passos que van impedir que funcionara un tallafoc”.
Des de l’oposició, el regidor de Ciutadans, Narciso Estellés, ha lamentat que no s’haja posposat aquesta sessió perquè no els han facilitat informació comptable. A més, ha criticar que “la no-presència” de l’empleada acomiadada “ha diluït la comissió”. “La culpa sempre per a la treballadora, que no ha assistit i no ha pogut contrarestar el punt de vista”, ha afegit.
Carlos Mundina, del PP, ha advertit que no els consta “que se li haja notificat el burofax (a la treballadora despatxada) que la citava a la comissió”. D’altra banda, ha indicat que “un assessor d’alcaldia, juntament amb el gerent i el secretari del consell d’administració de l’EMT” es va reunir l’endemà de destapar-se el frau amb Caixabank” i “no s’ha volgut donar detalls d’aquesta reunió”.
Serà molt difícil recuperar els diners
L'expert en ciberseguretat i delinqüència econòmica, Juan Carlos Galindo, ha assegurat, en declaracions a 20H NTC que el frau de l'EMT és totalment inusual perquè ha aconseguit dur a terme l'estafa amb més d'una persona. Afirma que és molt estrany que els delinqüents estiguen tant de temps darrere de la víctima fent telefonades, o enviant correus o missatges; i que és, d'aquesta manera, com han aconseguit el botí més gran de la història d'Espanya en aquest tipus de fraus.
Galindo, com a expert que tracta aquests temes, assegura que els fraus passen quasi cada dia. Segons ell, s'ha canviat d'un model de delinqüència física, a un model digital que es pot fer des de països llunyans com ara Nigèria.
Finalment, Galindo adverteix que serà molt difícil o pràcticament impossible que es recuperen els diners estafats perquè és possible que se n'haja fet una diversificació després que hagen entrat en un compte corrent de Hong Kong.