Vicent Marzà: “Comencem amb més professors i mestres que mai, és a dir, millor atenció”
El conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, ha parlat de les novetats en la tornada a les aules.
Dilluns comencen les classes als cicles d’infantil, primària, secundària, batxiller i formació professional de tota la Comunitat Valenciana, llevat de la ciutat d’Alacant, on ho faran divendres perquè el calendari no toque les Fogueres, que se celebren al juny. Aquest dimecres hem entrevistat el conseller d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, Vicent Marzà, perquè ens conte les novetats que trobarem en la tornada a escola.
Novetats del curs 2018-2019
El conseller d’Educació ha afirmat que enguany “comencem el curs amb més professors i mestres que mai, és a dir, oferirem millor atenció, ja que hi haurà menys alumnes per aula i més professorat. Fa 3 anys que arreglem les desfetes del govern anterior i comencem a estar en condicions de centrar-nos en reptes més importants: la innovació pedagògica, la formació del professorat i també la millora de les infraestructures”.
Vicent Marzà ha recordat que en el moment en què van arribar a la Conselleria es trobaren “200 centres amb fibrociment. Hui dia, 125 ja han sigut reformats. Hem estat fent treballs durant l’estiu i els mantindrem durant el curs. A més de les actuacions en l’eliminació de fibrociment, també s’han dut a terme treballs d’ampliació de menjadors, construcció d’aularis, canvis de finestres, a més de la reforma integral de centres”.
El conseller d’Educació ha afirmat: “hi havia 8.000 xiquets íntegrament en barracons que de mitjana feia entre 8 i 10 anys que estudiaven així. D’aquests 8.000, més de la meitat ja estan reubicats en centres nous. La resta de centres afectats tenen les obres en marxa o amb l’inici previst. També hem actuat en altres centres que no tenien barracons. L’objectiu és acabar la legislatura amb tots els centres amb barracons o bé acabats o bé en procés de reforma. Tot no és pot canviar en 3 anys, però estem en el camí”.
Pel que fa a les assignatures extraescolars, Vicent Marzà ha explicat: “s’han posat els recursos per a poder oferir-les de manera gratuïta. Aquesta mesura ha de servir per a revertir la desigualtat social. Amb les extraescolars també hi havia un biaix econòmic. Hem donat un període d’adaptació als centres, perquè hem vist que s’havien d’ajustar a la normativa, i la Conselleria posarà els recursos per a fer-ho possible”.
A les preguntes de Les notícies del matí sobre l’ensenyament de la religió a l’escola, el conseller d’Educació ha explicat que “per nosaltres, no hi haurà cap assignatura de religió a l’escola. L’escola ha de ser un espai per a aprendre les diferents religions, no només una. Si complim la llei, estem obligats a ofertar les diferents religions amb què l’Estat té conveni. És un programa pilot que començarà en alguns centres educatius. En més de 1.000 centres, s’oferta la religió catòlica, i ara hi haurà alguna desena de centres on es podrà triar entre religió catòlica, l’islam, la religió evangèlica o cap”.
Concentracions del professorat interí
Respecte a la polèmica del professorat interí, Marzà ha explicat que “és una qüestió contradictòria, perquè comencem amb més docents que mai. No entenem la polèmica, perquè han eixit més places que les que hi havia l’any passat. Entre hui i demà n’eixiran més i se sumaran a la resta de personal interí. Les oposicions són el sistema d’accés, el 80% dels interins han acabat sent funcionaris. Hi accedeixen aquells que tenen experiència. Dilluns estaran adjudicades la immensa majoria de les places i ens quedaran per assignar les jubilacions que han tingut lloc aquest estiu. Dilluns comencem amb totalitat dels mestres incorporats a les seues aules”.
A més, el conseller d’Educació ha recordat “la previsió de la Conselleria de convocar noves places a través d’oposicions. A més de les 3.000 places d’infantil i primària convocades el curs passat i que hem cobert, l’any que ve ofertarem 5.000 places de secundària. Donem oportunitats a la gent que ja està dins i als que estan fora”.
Presència del valencià i les llengües estrangeres a l’educació
En l’entrevista a Les notícies del matí, Marzà ha declarat que “volem que tots els xiquets i xiquetes valencians aprenguen de forma eficient 3 llengües: valencià, castellà i anglés. Al principi de la legislatura ens vam trobar xiquets que no sabien valencià ni anglés, un fracàs que s’havia de revertir. Hi havia un biaix entre les rendes mes afavorides i les que menys, no podem esperar que els pares paguen una acadèmia als xiquets. Hem demanat auxiliars de conversa nadius per a tots els centres, esperem arribar a doblar aquest nombre. Hem passat de 32 a mes de 300 l’any passat. Volem reforçar la pràctica de l’anglés en contrast amb un plantejament molt teòric. Per a aquest consell, l’aprenentatge de llengües és una prioritat”.
Si vols escoltar l'entrevista completa, fes clic ací.